Friday, January 21, 2011

part 2:_:

ALiM....................................


Assalamualaikum semua,ini kawan baik saya yang paling lama berkawan dengan saya dalam ramai2 kawan yang saya ada...nama dia Alim Wira Hadi Kesuma...tinggal di kg tengah 5 iaitu kawasan petempatan saya masa darjah 1 hingga tingkatan 1...oop lupa pulak...saya panggil dia alim je...kira nama macho dia la ni...huhu...dia kawan ngan saya sejak dari darjah 1 sampailah sekarang...jika nak imbas balik kenangan kitorang masa budak2 dulu memang kalah satu novel..hahaha..memang satu kenangan yang terindah bagi saya...masa kitorang kecik2 dulu..kira sayalah budak yang sentiasa dipulaukan oleh budak2 di kawasan tu..haha..sebabnya saya degil dan nakal...serta panas baran masa kecik..jadi sukar untuk budak2 nak dekat atau berkawan dengan saya...even si alim ni pun selalu bergaduh dengan saya...dah kalah episod sembilu kasih semua tu..baik lepas tu gaduh...baik lepas tu gaduh...tapi alhamdulillah dia memahami saya dan dia tidak ambil hati dengan sikap saya masa tu....macam2 la...jiwa kanak2..ada akal tapi tak reti nak pk lagi..hhahahaa....Alim ni seorang yang agak pemalu,baik tetapi semenjak dia besar ni kadang2 tu angin dia pun dah mula wujud..tapi sebagai kawan..saya juz nasihatkan dia jela..huhu...dulu dia nasihatkan saya..hahaha...dia muda setahun pada saya dan baru lepas habis spm tahun lepas...huhu..masa kecik2 dulu aktiviti kitorang ialah main bola sepak walaupun saya ni kaki bangku tapi bantai je...tak nak ngalah...hahahaha...pastu main baling selipar yang khususnya memang sudah menjadi kebiasaan bagi kanak2 di kawasan kg tersebut...hahaha..memang permainan ni yang merapatkan kami semua walaupun masing2 ada pe'el masing2...huhu..lagi satu aktiviti yang paling menyeronokkan dan dilakukan setiap hari cuti atau pon time serong sekolah..kitorang akan pergi mandi sungai kat sungai gombak tu sambil meraba ikan atau istilah yang paling tepat menangkap ikan dengan menggunakan tangan sahaja..hahahaha..walaupun air sungai tu kotor penuh dengan sampah dan mengandungi dengan pelbagai benda2 yang tak sepatutnya..tetapi kitorang lenjan je masa tu..bayangkan kitorang mandi waktu tengah hari terik..ramai2 pulak tu..kira geng2 saya masa tu terdiri daripada alim,ayol,syimmi,omar,ibnu,ayoi,putra,adik saudara saya(dekwan),wan 1,wan 2 dan lain2...kadang2 tu sampai burn kulit sebab kena panas...dah tu bila mandi tu pulak kitorang ramai2 panjat pagar masjid dan pijak bucu pagar bersebelahan sungai tu dan lompat dari situ....sesiapa yang berani lompat dari bucu pagar sampai ke bawah memang dianggap hebat...tak semua geng saya ni yang berani...yang start buat dulu sayalah...memandangkan saya yang paling tua berbanding yang lain jadi sayalah kepalanya...masa tu tak terpikir langsung kesan buruk yang akan menimpa...semua anggap baik dan menyeronokkan...dan yang penting masa tu memang pantang bila dicabar oleh kawan2..mesti kena buat..hahahah....so seorang demi seorang naik dan lompat..ada yang lompat setakat di atas gelung tempat air kumbahan mengalir...ada yang melompat dari pagar hijau sebelum bucu pagar dan ada yang melompat dari dinding putih....memang dah ada step2...saya pun lompat dari bucu pagar dan sampai lah ke dalam sungai...kebetulan sungai tu memang dalam dan tak ada dasar jadi kena hati2..saya masa tu takdelah pandai berenang sangat..lepas tu kitorang semua semakin gian untuk melompat...lompat dan lompat tiba2 bila sampai time alim melompat dari bucu pagar dia tersasar ke tempat lain dari yang dituju...sebab si alim ni tak pernah lompat pada ketinggian tu so mungkin dia gayat masa tu..huhu..kaki kanan ke atau kiri dia terkena pada besi2 yang dicucuk dalam sungai yang kitorang gelarkan dengan panggilan "ERA".....kitorang ramai2 menjerit dari atas...alim hilang dari pandangan...kitorang dah cuak..sebab alim tak timbul2...so ramai2 terjun sebab takut apa2 jadi kat alim...saya,ayol dan omar ada kat bahagian atas sambil memerhatikan dari atas..dan alim muncul dan terus ke darat sambil cakap"Eh,kaki aku kena era"....pada mulanya dia tidak menangis walaupun kaki dia terkena besi tersebut tetapi dia masih boleh senyum..salah seorang daripada kami menegurnya bahawa kakinya berdarah teruk sehingga hampir terkeluar isi2 yang ada di dalamnya..lepas tu baru dia menjerit dan menangis..huhu..kitorang pon dah panik dan tak tahu nak buat apa selain mengangkat alim beramai2 untuk pulang...tapi si alim ni memang tak nak balik rumah sebab takut family dia marah so nak tak nak dia tidur rumah saya..rumah dia dengan rumah saya dekat je jadi memang mak dia tak kisah kalau dia tidur rumah saya..cuma kami terpaksa merahsiakan pasal kaki alim dari mak dia...so alim tidur rumah saya dalam 2 hari..nasib baik mak saya pandai jugak tempek macam2 ubat..hilang sikit sakit alim tapi sebelum berubat tu jenuh la kena dengar celotehnya...hahhaha.....adat la tuh..:)..dah memang salah kitorang jadi kitorang diam je la...lepas dua hari baru alim balik..dia ingat dengan tak balik dua hari semua masalh akan selesai tetapi sekali lagi dia kena kaunseling..hahhaa...huhu..tapi lepas hilang luka tu balik...ingatkan serik rupanya kitorang sambung balik aktiviti terjun menerjun...huhu..memang tak serik....kadang2 dalam keadaan hujan lebat pun sampai paras air naik dan deras pon kitorang mandi dan meraba ikan....memang tak kenal erti takut tu..huhu...sampaikan kaki dah tak cecah tanah tapi masih berendam dan berenang dalam sungai tu...pernah sekali tu kitorang meraba ikan tetapi biawak yang kitorang dapat....memang cabut lari terus bila dapat biawak tu...hahaha:)...bila selalu meraba ikan sampaikan tangan dah jadi bukan macam tangan...kitorang pernah kena kejar dengan ular air waktu maghrib dalam sungai..dan kitorang hampir dibaham dengan ular sawa ketika nak sauk ikan tilapia...memang kecut perut masa tu..tapi tak serik2..tu yang menjadi persoalan bagi saya sehingga sekarang..hahaa..bila memikirkan masa silam dulu memang kelakar dan kadan2 tergelak sorang2...tapi bukan senang bagi seorang budak memiliki pengalaman macam tu....saya beruntung kerana memiliki pengalaman sebegitu dalam hidup saya....selain tu aktiviti kitorang ialah kitorang akan pecahkan kepada beberapa kumpulan dalam mencari tin-tin yang bersepah tepi jalan atau kawasan2 kedai/perumahan dan masukkan dalam guni yang kitorang bawak dari rumah...motifnya seperti satu pertandingan..sesiapa yang dapat tin paling banyak dan apabila menjualnya di kedai besi yang kitorang gelarkan "bank" mendapat keuntungan yang besar kire dia menang la...independent laaa..hahhahaa...saya geng dengan si alim ni...ayol dengan kawan perempuan kitorang iaitu ani(dia cam tomboy sikit tapi baik)...dalam proses mencari tin tu macam2 la jadi..gaduh sebab rebut tin laa..kena kejar dengan anjing laa sebab salah masuk tempat..dan kena marah dengan orang sebab kadang2 kitorang ambil tin2 yang orang lain simpan di tepi2 rumah....hahaa,memang teruk..ini kisah benar dalam hidup saya...ia suatu pengalaman yang sangat seronok...memang kerja gila masa budak2...semua anggap free dan tak de masalah....so kadang2 kitorang nampak bateri kereta pon kitorang akan tibai dan jual..dapat duit kitorang akan share dan pergi ke cyber cafe semata-mata untuk main game COUNTER -STRIKE atau HALF LIFE yang ketika tu memang sedang hangat....penat lelah takpe asal dapat main game tu...huhu..ape reaksi anda jikalau budak seperti ini ada lagi di depan mata anda sekarang????hahahahhaa...selebih duit yang ada kitorang akan beli daun trop dan kitorang akan lawan siapa lagi hebat..masa tu masing2 sekolah rendah lagi..huhu...macam2 style keluar,nama naga palenseng ada,yang ni la,yang tu la...hahhaa..terpengaruh dengan cerita kartun:)))))lepas tu kitorang jugak selalu masuk semak2 atau kawasan2 yang kitorang tak pernah pergi....kalu nampak je buah atau ape2 je..mulalah timbul idea...ada satu ketika tu..kitorang curi buah orang dan kitorang jual depan rumah....siap ada gerai lagi..bila mak ngan ayah tanya mana dapat barang2 ni kitorang jawab ada seorang pakcik yang upah kitorang untuk buat kerja ni dan dia bayar bulan...so ayah macam percaya tak percaya je dengan penjelasan kitorang tapi juz buat bodoh..so segalanya berjalan dengan lancar...tiba2 keesokkanya penuh orang depan rumah saya sebab kes curi buah..hahha..malu muka ayah masa tu..ayah minta maaf sgt2 atas kelakuan saya..bila dah selesai semua tu..saya kena pukul dengan ayah...tapi tak serik2 lagi...kesedaran saya hanya wujud setelah saya menemui Arwah Yasmin Ahmad...tentu anda semua tidak percaya dengan apa yang saya tulis ini..dulu saya sangat degil tapi takdelah sampai tak dengar kata mak ngan ayah langsung....saya dengar cuma saya terlampau banyak idea..so kawan2 saya ni macam pengikut je...huhu..ok tamat sudah sesi luahan masa silam...kalau saya ingat lagi saya akan sambung lagi k....apa yang saya tulis ini hanyalah untuk berkongsi dengan anda semua sedikit sebanyak tentang diri saya....yang penting kini saya tidak lagi seperti iu..huhu,masa merubah segalanya.....Assalamualaikum..:))))


Pada peringkat menengah alim aktif dalam kawad kaki bagi unit beruniform PKbM....goodnite my best friend.....:)))

4 comments:

wafa said...

hee, best laa citer bie abg, alim manje gak eh? hehe. um . hope ang n alim akan kawan2 smpy bila2. jgn gaduh2 tahu! hee

ceritagadisnabilahsaharudin said...

smpai curik buah org . terjun bucu ke sungai . haha . msuk kawasan semak ishh2. tapi cume ada satu aje persamaan antara kita . iaitu . kutip tin n jual . tapi adik tak laa gune duit g cc n maen game . cz tak minat . haha . hmm ape2 pn . kalo ada cerita lg . kongsi laa . oke . take care . semoga terus dn terus berjaya dlam bidang seni lakonan . . :D

Syafie Naswip said...

wafa:terima kasih dikk..:)))adik punya trun akan tiba cme lambat sikit..sbb episod hidup mmg pnjg,:)



nabilah:huhu..bnyk lg abg xcite..:)...

wafa said...

hehe, okay abg. hee. adek ntah num berape ntah. grr. aha. tp mestyy abg da lupe an kisah adek. cecei. 12 november taw abg. tarikh official kitaa. hee. um sayang abg