Monday, February 21, 2011

28-40-50-55-65-75-55.............................kg

 GAMBAR SEMASA GEMUK dan SELEPAS..

65 kg..inilah gambar terakhir saya masa saya form 4..
lepas itu saya langsung tak pegang kamera tuk amek gambar...
60KG


PROMOSI TELEMOVIE DEMI MASA


Selepas

selepas diet 55kg























Hai Assalamualaikum semua..tentu sebahagian daripada anda keliru dengan tajuk saya harini....haha..ini adalah berat saya dari saya darjah 6 hingga lah sekarang.....huhu....ketika umur saya 12 tahun,berat badan saya hanya lah 28 kg saja....namun berat itu mula bertambah seiring dengan pembesaran....huhu..semasa saya berlakon mukhsin berat badan saya meningkat kepada 40 kg...dan berat itu juga terus meningkat dan meningkat dan terus kepada 55 kg...walaupun berat badan saya hanyalah 55 kg...tetapi muka saya tembam berbanding badan saya...jadi saya cover dengan memakai baju2 yang besar agar muka  saya kelihatan seimbang dengan badan saya..hahaha....secara jujurnya dulu saya tidak suka menjaga penampilan diri,dan saya hanya tahu makan dan tidur....saya tak suka untuk berjogging dan bersenam,saya susah nak bangun awal...dan saya tidak tahu untuk bergaya..itulah kelemahan saya...haha...selepas itu saya dapat tawaran berlakon film Talentime..masa tu berat badan saya 60 kg..masa tengok priview tuk filem talentime..saya rasa rendah diri sebab saya nampak pendek dan kecil....hahhaa..tetapi Kak NaNi atau Sharifah Amani menenangkan saya dan menasihati saya bahawa kalau kita ikhlas berlakon...katanya"tiada apa yang lebih penting untuk ditonton di screen melainkan keikhlasan"..so saya mula memahami dan buangkan balik perasaan itu......selepas beberapa bulan..Demi Masa keluar di tv3...masa tu saya terkejut lihat badan saya dah mula berisi dan perut pun dah nak buncit....pipi saya semakin tembam..saya cuba menenangkan diri seperti tiada apa-apa..huhu...keesokan harinya saya keluar dan ramai yang memuji lakonan saya di dalam telemovie tu,ada yang suka dengan lakonan saya dan ada juga yang membenci saya terus selepas menonton Telemovie untuk slot cerekarama itu..hahaha.puas saya katakan ia hanya lah lakonan...tetapi mereka sakit hati dengan saya sebab sanggup buat macam tu dengan mak saya dalam telemovie itu..huhu....semakin hari saya rasa semakin penat untuk menjalani kehidupan seharian,saya asyik mengantuk dan muka saya semakin banyak tumbuh jerawat..huhu..peha saya pun dah setanding dengan peha ayam....:))..bila ada apa2 majlis keramaian atau event2..ramai yang suka cubit pipi saya..hahha....sampai satu tahap perasaan rendah diri tu semakin menguasai diri saya sebab saya dah semakin gemuk...saya dah jarang muncul dalam mana2 majalah sebab saya malu untuk bergambar apatah lagi jadual saya yang padat dengan aktiviti seni....selain daripada belajar...jadi saya hanya berkurung saja dalam bilik sambil bela badan menjadi seperti dugong laut,..hahaa...lama-kelamaan berat badan saya mencapai 75 kg....masa tu memang betul2 stress la sbb macam2 bermain di fikiran saya...saya hanya pk lepas ni mungkin peluang utk sy berlakon akan tipis kerana saya dah gemuk..hahaha..saya hanya berserah sahaja...Allah itu Maha Adil dan Penyayang dan sebulan selepas itu saya bukak tv sambil belek majalah...kemudian saya nampak Abg Aizat af 5 kalau tak salah....dari situ lah semangat untuk kurus muncul.....saya tengok gambar dia sebelum dan selepas memang mengagumkan..jadi saya mula berfikir...kalau dia boleh kenapa tidak saya....jadi saya mula kawal pemakanan saya,saya tidak lagi menjamah di waktu malam,manakala siang juga saya mengawal pemakanan saya...setiap hari saya akan berniat untuk kuruskan badan sebab saya ingin menjadi lebih baik...tentu anda semua ingin tahu apa yang saya lakukan sehingga berat badan saya boleh turun dari 75 kg hingga ke 55 kg...baiklah saya akan berkongsi dengan anda..mana yang baik saya syorkan anda lakukan..tetapi yang mana anda rasa tidak baik buat anda,saya rasa anda boleh nilai sendiri...sebelah pagi saya akan bangun dalam pukul 6.30 pagi,solat dan terus pergi jogging...saya akan buat sedaya yang mampu...kadang2 2 pusingan...kadang setengah je...lepas itu saya akan berhenti breakfast dan makan telur separuh masak dan air mineral..kadang2 saya akan makan roti atau maggi...tetapi yang maggi tu agak jarang la..bila kempunan je...sebelah tengahari pulak saya tidak akan makan nasi dan menyentuh makanan yg mempunyai kalori/berminyak..selalunya saya akan beli sup sayur untuk hidangan tengahari...atau pun kadang2 saya meratah lauk2 je....dan kalu di rumah pulak saya merebus ikan dan cicah dengan sambal belacan..haha....saya banyak membeli majalah yang mempunyai info2 tentang kesihatan untuk membantu saya mengawal berat badan saya dan saya banyak belajar dari u-tube...saya belajar cara-cara senaman yang betul dan untuk mengatasi masalah perut buncit....kalau anda semua nak tahu perut saya hampir setanding dengan gambar di bawah ini..hahaa......


jadi di waktu malam pulak saya akan makan sup sayur jugak...yang penting semangat kena kuat...dan saya akan pastikan saya minum air mineral botol besar sebanyak 3 botol kali sehari..sebelum tidur saya akan lakukan senaman selama 10 min dan menikmati teh clean tea sebelum tidur....saya jugak akan makan sayur2 dan buah2 lebih sebab buah,sayur dan ikan yang direbus berfungsi untuk melembapkan kulit yang kering di samping memberi awet muda terhadap seseorang...setiap kali selepas jogging saya akan timbang berat badan saya....Alhamdulillah selepas 2 minggu saya lakukan semua itu,berat badan saya menurun dan yang menariknya,walaupun saya demam teruk,saya tidak akan makan..sebab nak mencapai matlamat...Alhamdulillah dr tahun 2009 hingga kini berat badan saya masih 55kg...selepas saya kurus,baru saya rasa ringan,segar dan tidak percaya dengan usaha saya....saya asyik tergelak sorang2 bila pkkan apa yang saya lakukan selam 2 minggu itu membuahkan hasil...saya lebih berkeyakinan untuk bergambar walaupun berat badan saya semakin kurus..huhu...insyallah kalau ada masa nanty saya akan masuk gym tuk bina otot dan lebih tegap sikit..tetapi bukanlah membina otot2 yang besar..asalkan nampak sikit dah cukup....:)))

ini antara senaman yang sering saya lakukan...ini sebagai contoh...baiklah..sampai disini sahaja buat masa ini..yang baik semua dari ALLAH dan yang buruk semuanya dr saya...jika anda mampu anda boleh lakukan,trust uself k:)))))assalamualaikum...

20 comments:

-Ain-Dak In- said...

woooaaa..semangat nye pie wat senaman...ni rasa jelos ni.~

Syafie Naswip said...

hahhaa...sebab nak kurus punya pasal..tp skunk dh agak jrg sbb xde masa sgt..tp klo ade sy akan g:))

fazy said...

nak kurus jugak lah :)

Syafie Naswip said...

tp jgn smpai memudratkan diri k:))goodluck

fazy said...

awak, follow my blog okayy :) tq

tyra said...

senaman taknak bagi perut buncit macam mna?hehe

ceritagadisnabilahsaharudin said...

woww dasyst . kalo adk buat . tapi separuh jln jee . hahaha . gemok pn gemok laaa . asl kn sehat dh ckup wahahaha

Syafie Naswip said...

nabilah:kalau adik selesa it's okay..sebenarnya berat badan bukan menjadi penghalang namun asalkan kita selesa dengan diri kita..itu yg penting...
tyra:mcm sy,sy buat sik up je...and buat latihan yg ade kene mengena dgn perut...sy bnyk rujuk u-tube...
fazy:ok

ceritagadisnabilahsaharudin said...

abg syafie : ya abg betul . but tibe2 tibe nk diet pulak . tgh dalam proses . hahaha . emm bg laa tips skit . tips abg yg mkn sayur . malam2 tu jadi kot trun 1 kg . hahaa . tak ambil nasi ape . cume buah then sayur . after 2 . joging . psnie . bole la keding mcm abg . hahaha

lisa said...

blh try niew ekot cre abg syafie.tp amek mse bpew lme ea?1 bln?

Syafie Naswip said...

LISA:mm..sy dlm 2 minggu..tp sy rse bgntung pd kekerapan

PeNdEkA said...

nice post..suke bab2 kesihatan ni..kalau nk ikutkn sy mkn byk dan senang gemuk juga tp disebabkan rajin exercise alhamdulillah, xjd lah gemuk..jaga pemakanan n exercise tu penting, bkn setakat utk kurus je tp utk memastikan badan sentiasa cergas ;) antara petua pemakanan yg sy amalkan, xminum air gas (sbb byk kandungan gula), xmakan fast food sgt (selalunye dlm sebulan tu sekali 2 je) and bykkn minum air masak (air berperisa xsuke minum)

Syafie Naswip said...

pendeka:that's right.sy sokong awk..teruskan usaha aw..bukan senang utk kite mnggegam motivasi yg tggi..:))good2:)

miszlalieto said...

hahaaa..
syafie sekarang sangat berbeza dgn syafie time form 1..
ingat lg?

Syafie Naswip said...

dulu muka saya hitam kan??hehehe...

miszlalieto said...

bukan setakat itam..haahah
sememeh jer..

Syafie Naswip said...

huhuhu...:)))

miszlalieto said...

hehe..malu lah tuh ^-^

Stupidot :) said...

Nak kurus kena buat macam tu? T.T Selalunya kalau saya buat, mesti separuh jalan je. So, as the result, never kurus :'( Sedihh betull.

Syafie Naswip said...

stupidot:saya buat mcm tu..t dgn org lain xtw la sesuai ke x...:)