Sunday, March 6, 2011

My Biodata.....:)))




Assalamualaikum semua...nama penuh saya Mohammad Syafie Bin Naswip.....nama panggilan saya ialah Ayie...nama yang family panggil ialah P.E....HAHA...simple je..P.E...nama org dalam Industri Hiburan kepada saya ialah Mukhsin sempena nama filem pertama saya...Alhamdulillah..masih ramai yang mengingati saya dengan nama itu...nama yang dipanggil oleh Pelakon Rozie Rashid atau saya gelarkan beliau mama rozie ialah Azlan/lan(Telemovie Impian).....nama yang dipanggil oleh mummy vee(Vanidah Imran) kepada saya ialah Ilham sempena lakonan saya bersama beliau di dalam slot cerekarama Ilham suci 4 tahun yang lalu...manakala Mak Azean Irdawaty memanggil saya hafiz sempena filem Talentime...nama yang dipanggil oleh Aunty Sheila Rusly kepada saya ialah Abang sempena lakonan saya dalam cerekarama"Dunia Batinku"...banyak betul nama saya..hahaha...umur saya 18 tahun dan saya lahir pada 2 ogos 1992...tempat lahir saya di H.B.K.L..zodiak atau hosroskop saya pula ialah Leo..jadi sesiapa yang mahir dalam bab ini mungkin lebih mengetahui Si Leo Lelaki macam mana kan...hahaha..tapi saya takdalah percaya sangat dengan semua tu...cuma sekali sekala beli majalah tu..tengok2 jugak la...sometimes ada jugak yang betul..kadang2 tak...tapi ia lebih sebagai permainan...huhu...makanan kegemaran saya ialah Nasi Lemak,Bakso,Satay Minang,Sambal Belacan,Asam Pedas,Kari Ikan Masin(air tangan mak),Sup Tulang,dan juga Ayam masak merah...tetapi kebiasaannya saya akan tibai semua makanan asalkan pedas..even kalau takda lauk pun takpe asalkan ada sambal belacan..mak saya pernah kata kepada saya...kata mak"senang nak bela saya,takda lauk pun saya makan.."...tak yah nak pk pasal menu...haha..memang dr kecik tabiat saya macam tu..dulu masa saya kecik..saya tak makan seafood,sayur,ayam,lembu dan segala benda masakan saya takkan makan kecuali kuah..haha..percaya tak??tetapi seiring dengan tempoh pembesaran..perasaan ingin mencuba yang tebal membuatkan saya makan suma tu..kecuali kambing...tetapi semua tu saya letakkan sebagai satu kehendak..iaitu kalau ada alhamdulillah tetapi kalau takda..it's okay..asalkan saya dapat cili..hahhaa..pelik betul...dulu sewaktu usia 4 tahun saya memiliki tabiat buruk yang teruk iaitu saya gemar meratah garam selepas makan....dan bila saya dah besar sikit tabiat buruk saya itu berubah pula dengan saya suka meratah beras selepas makan..hahahha..tetapi selepas baligh saya dah tinggalkan semua tu..Alhamdulillah...manakala Minuman Kegemaran saya pula ialah Limau Ais,Sirap Limau,100 PLUS,dan AIR MINERAL...tetapi kalau saya duk lepak kedai mamak tak sah kalau saya tak order sirap limau sebagai minuman saya....huhu...memang saya gemar limau nipis....kira benda2 masam2 ni saya suka la...huhu...Selebriti kegemaran saya tentunya Leonardo Dicaprio,Keanu Reeves,Jude Law,Peneplope Cruz,P.Ramlee,dan ramai lagi...Penyanayi kegemaran saya pula, Blue,WestLife,dan ramai lagi...Lagu Kegemaran yang kerap saya nyanyi ialah Bila Bulan Bicara,Mimpi Yang Tak Sudah,All rise,Sorry Seems To Be The Hardest Word....dan pelbagai lagi.....saya juga menyukai tarian...paling saya suka tarian yang lasak dan menguji fizikal...memang itu harapan saya dr kecil..iaitu ingin menjadi seorang penari....tetapi nasib lebih menyebelahi saya dalam bidang Lakonan...Alhamdulillah..syukur yang tak terhingga kepada ALLAH s.w.t,Ibu bapa saya yang tak henti2 mendoakan kejayaan saya,kawan2,peminat2 dan semua yang menyokong saya samada secara langsung atau tidak langsung...syukur sangat2..until now,saya masih tidak menyangka bahawa saya sudah menjadi sebahagian daripada mereka yang memang dah lama memperjuangkan nasib seni di dalam dan luar negara...semoga seni menjadi lebih indah dan bermakna kepada semua insan di atas muka bumi ini....semoga manusia lebih menghargai seni dan dapat mempraktikkannya di dalam kehidupan seharian...semoga seni itu menjadi lebih halus dan jujur pada semua orang dan semoga manusia yang mencintai akan seni akan terus memperjuangkan seni sehingga ke pelusuk dunia dan bukan sekadar mengejar populariti semata-mata dan juga bukan menjadikan seni sebagai medan untuk berurusniga dengan menggunakan wang sebagai jaminan untuk kepentingan diri sendiri.....Baiklah..dah meyempang jauh dah saya ni..hahaha..cita-cita saya pulak ialah ingin menjadi seorang jurukamera atau seorang penari....haha...tetapi cita2 saya dulu ingin menjadi seorang doktor...itupun dengan harapan mak...masa tu saya kecik lagi jadi apa yang mak cakap saya iyakan je..haha.saya pun tak tahu apa maksud doktor tu..maklumlah..masa tu saya 5-6-7 tahun cmtu..haha..tetapi bila besar,minat terhadap seni semakin mendalam lalu saya lupakan niat untuk teruskan ke arah itu....lagipun saya ni fobia dengan darah...saya pernah pengsan dengan darah....tetapi bukanlah luka2 kecik..i mean yang teruk...haha...bila saya tengok darah saya dapat rasakan macam saya yang kena..haha..tu sebab la saya xnak jadi doktor..haha..kang bukan saya yang merawat pesakit tetapi pesakit yang merawat saya..hahaa...lagipun minat saya takda ke arah itu...kira jiwa saya lebih ke arah seni...tetapi Alhamdulillah mak saya faham bila saya cakap saya tidak mahu ke arah kedoktoran..love u mom..huhu...

baiklah hobi saya pula ialah Melukis,Menulis Blog,Berjogging,Menyanyi,Menari dan Berenang.....saya start melukis dari kecik dan memperbaiki dari semasa ke semasa....:))...berjogging tu baru lagi..saya start jogging pun selepas aktiviti menguruskan badan..hahahaha...dan menari tu memang dari kecik lagi saya suka menari...kalau dulu saya suka menari style Hindustan,Hip-Hop dan sekarang tentunya demam Korea melanda semua remaja..jadi saya pun tak ketinggalan..huhu..saya sangat sukakan tarian diorang...sebab bila menari saya dapat hilangkan stress selain dapat mengeluarkan peluh dan ia dapat memberikan motivasi yang baik kepada saya..contohnya lebih bersemangat dalam sesuatu perkara....

Cinta pertama saya ketika umur saya 9 tahun...waktu tu saya kecik lagi...yang ex saya ni nama dia Syikin...Dia kawan kelas SEKOLAH AGAMA dengan saya...saya selalu jugak lepak rumah dia..mak dia pun dah anggap saya mcm anak kandung dia..mak dia pun tak kisah sangat sebab dia ingat budak2...tetapi masa tu saya memang suka tengok Si Syikin ni..lemah lembut dan manis orgnya...dia panggil Z kat saya..entah mana datangnya Z tu...kalau pk xde pulak Z tu dengan P.E....hahaaa...umur dia sama dengan saya...tetapi lepas tu dia berpindah dan kami membawa haluan masing2...selepas mukhsin saya dapat tahu dia sudah berkahwin dan sudah menimang 2 cahaya mata.....hancur harapanku..haha..takdalah..cerita lama..semoga dia berbahagia dengan suaminya....


Cinta kedua saya ketika saya berumur 13 tahun...beliau bernama Hazmiza....dan saya panggil dia eja dan dia sebaya saya...masa tu kira cinta monyet la kot...cinta suka2...cinta tu lebih mudah diungkapkan melalui bibir tetapi bukannya daripada hati sebab waktu tu pun saya tak tahu apa itu cinta sebenarnya....hahaa..saya suka tengok dia sebab muka dia macam siti nurhaliza..pandangan saya je..org lain tak tahu la..tetapi hubungan kami cuma bertahan selama 14 hari sahaja dan menjadi cinta paling pendek saya..kira macam short film la..hahaha...Walau bagaimanapun,selepas clash hubungan kami lebih rapat macam adik dan kakak dan kawan baik...kira lebih baik la kitaorg kawan daripada couple..sebab bila kapel tu,kami tak dapat mengenali hati budi masing2  sebab masing2 malu kononya..dah macam filem P.Ramlee pulak kan... tetapi bila berkawan ia menjadi sebaliknya..dan lebih indah.:))

Cinta ke3 saya yang paling bermakna dalam hidup saya dan ia menjadi sejarah yang paling evergreen hingga kini...segala memori masih kuat dalam ingatan saya..tidak perlu saya nyatakan namanya kerana beliau terlalu istimewa pada saya..walaupun kini dia bukan lagi milik saya dan kami membawa haluan hidup masing2 tetapi.......huhu....
HAHA....ada ramai lg tp akn sy huraikan lebih lanjut di episod seterusnya k:))...


saya warganegara malaysia..ayah saya berasal dari Padang,Indonesia.....Mak saya pulak berasal dari Kedah(sungai petani)..... nenek saya belah mak berasal dari sungai petani dan ayah kepada nenek belah mak saya org Bugis dan mak kepada nenek saya memang org sungai petani.....

ayah kepada atok saya belah mak pulak org Arab dan isterinya memang org tetap bukit mertajam(Penang)....jadi darab tambah,tolak bahgi...darah tu pusing2 jadi la muka saya ni...hihihi...ada darah indonesia,arab,penang,dan bugis...huhu....kini kami semua menetap di K.L......
hahaa..mesty pening kan..jadi selamat beramal..saya pon pening jugak..hahahahahahahwawawawawawakakakwakkakakaka..:)))


saya bersekolah tadika di taman koperasi polis.....bersekolah rendah di Sekolah Kebangsaan Gombak Setia sewaktu darjah 1...kelas 1A10...dan berpindah ke Sekolah Kebangsaan Gombak Utara dari darjah 2 hingga darjah 6...
2M2
3J5
4P5
5D5
6C4
Kemudian bersekolah menengah di SMK Gombak Setia
1 EHSAN
2 RESTU
3 RESTU
4BESTARI/4 OPTIMIS
5OPTIMIS
6 BAWAH KREATIF
6 ATAS KREATIF...............................

saya anak tunggal..dan masih bujang,..hehhe..pengalaman manis saya apabila mengenali yasmin dan diberikan peluang berlakon dan pengalaman pahit saya apabila kehilangan org yang tersayang....benda yang tidak disukai darah,peria,wasabe...
ketinggian 165 dan berat 55 kg...pencapaian pernah memenangi pelakon kanak2 terbaik di ffm(filem mukhsin),pelakon lelaki terbaik di anugerah skrin(ilham suci)...dan pelakon pembantu lelaki terbaik menerusi filem Talentime)...Alhamdulillah...:)).baru2 ni tercalon pelakon pembantu tv lelaki terbaik utk Anugerah Seri Angkasa 2011..alhamdulillah tetapi rezeki tidak menyebelahi saya..dah tercalon pun dah cukup bermakna sangat2 bagi saya...terima kasih sgt2...love u all:)).pernah memenangi 2x pelakon lelaki terbaik untuk pertandingan teater komsas  pada 2008 dan 2009 di peringkat daerah....baru selesai menjalani filem Nur Kasih AND Songlap...Andai diberikan peluang ke 2 dalam hidup...saya ingin melengkapkan diri dengan ilmu2 agama dengan lebih mendalam dan ingin menjadi insan lebih baik...:))..prinsip saya ialah apabila kita menghormati org dan jujur dalam kehidupan...Allah pasti akan mengasihani....
saya seorang pemalu tetapi ingin terus memajukan diri.....benda yang paling dibenci dalam hidup apabila berjumpa dengan orang yang hipokrit,melihat penderaan terhadap manusia....dan berkenalan dengan seseorang yang tidak reti menghormati diri org lain dan tidak jujur....saiz baju 'S' dan saiz seluar 28/29....

baiklah..setakat ini sahaja saya yang saya dapat kongsikan dengan anda semua..kepada anda yang ingin add saya dalam fb or twitter sila add syafie mukhsin utk fb dan syafie naswip utk twitter..dan jgn add syafie naswip dlm fb k sbb dh penuh..jd sesiapa yang dah add sy tu..sy mnz maaf sbb xdpt nk reply or aprrove...:))..terima kasih atas u sapot:))...selamat malam semua..love u:))Assalamualaikum...

56 comments:

sepet meow said...

uitt syafie.,,
khidupan syafie not bad,..
n rasenyerr bsyuko kottt syafie dpt hdop dgn care gni,..
btw, GUDLUCk yup ;)

-Ain-Dak In- said...

woot..woot..
(^^,)v

ceritagadismuarahati said...

wahhh best . ape adk nk . abg terus dan terus berjaya dalam bidang seni niee . cz abg mmg terhebat . love u laaa . :D

yourbae said...

wow ~interesting btol hidop abg ..nak paggil PE gak lah :))

wafa said...

im proud to be your sister abang, sayang abg! mogaa succes selaluu auu :P

Syafie Naswip said...

farasy:alhamdulillah..Allah permudahkan segalanya..amin2...tq..u2 k:))


nabilah:haha..insyallah dik..thanks cz xjemu2 comment abg..abg akan buat yg tbaik pd masa akan dtg..insyallah:))

safina:p.e pown boleh..hehek...haha


wafa:abg pown syg adik..jgn isau..abg xlupa adik la:))huhu

muhammad danial said...

good luck to you dik.
semoga sucess dlm apa jua bidang yg adik ceburi.cuma satu jer,bila dah terkenal,pegang la kata2 ni jadilah resmi padi dan bkn resmi lalang.ok,i always support u.

Syafie Naswip said...

tq danial:))...insyallah..amin2...:))

ceritagadismuarahati said...

sudah semestinya abg . selagi jari jemari adk nie boleh menaip . selagi nyawaa adik belum di cabut . adik akn terus dan terus komen . kerna abg terhebat bg adik . adik akn sentiasa sokong abg . jgn sesekali mengundur diri . terus ke hadapan . adik sentiasa meminati lakonan abg . tulus dan ikhlas dari adik :D

NurAfizahMazlan said...

wahhhhh! lengkap ngan saiz pinggang, saiz baju bagai. hehehe.. anyway, seronok baca cara penulisan p.e.. memang tergelak sorang2. sweet2 gitu. keep it up ok? ;)

Syafie Naswip said...

nurafizah:terima kasih kak..hihihi..sorry lamabt reply..sy dh lama xbukak blog.hehhee

Ct Hajar ♫ said...

tumpang menyibuk jap! hehe
nak ckap kat sini muka you cam abg saye ..ok bye huk3

[ h a f i z ] said...

waaa, x sangka nak jadi dancer..
suke menyanyi gak ngupenye...
boley r karawke same2 nnty..
haha..

nabilah nazir said...

huhuhu ank tunggal samala kite...

Unknown said...

la..syefie ank tunggal ke ???? eeerrmm sama la kite ye..!! tp yg x sma..syefie plakon....kite ni org biasa je......hhahahaha

Syafie Naswip said...

pelakonn cme suatu pekerjaan..hakikatnya saya seperti anda semua:)))hehehe

Iman Hakimah said...

Hehe , macam2 cerita dyaa. AHAA :D btw , nice to know you lahh. Eheee ;) Great great ! ;D Keep it up ! ;)

Syafie Naswip said...

iman:bnyk lagi..kalau ade masa saya akan update k:))hehehe

Farah Roslan said...

hehehehe. bangge ade nme sek keb sombk utare. even xsame klas... (;

Anonymous said...

Syafie naswip-Farhanani-kelas ape dulu?...takpe asalkan satu sekolah..hehee..tq awk:)))

sam said...

smasa tngkatan 6 dlu. . lulus kah. . aku pun dpt msuk tngkatan 6 jga. .stress lah nak study muet. .ko upper 6 kan. .aku lower lg. .

Farah Roslan said...

kelas..... 6C2 lu.... tp pnh ambik fom6 lah..... 6bwh murni.....

ceria tanpa duka said...

salam syafie,,,, khidupan awak menarik,,suke saye bace blog awak,,btw kite samew2 exam STPM right,,,,so good luck la k,,,act terhingin nak jumpa awak,,,kalo awak free jum la turun ke muar johor,,,hehhee sbb kalo sy nak cari awak mesti la susah kan,,ke awak busy ke,,,but its okeh laa,,,errrm,,,,so hope sucsess la apew yang awak ceburi,,doa dari peminat awak,,bukan sy jerk,,but semua peminat2 awak akn sentiase mengiringi perjalanan hidup awak okeh,, GOD BLESS YOU,,,okehh,,,asssalamualaikum,,,

ermm,,,,btw kalo ade nak turun muar,or nak tau care hidup orang muar n sy dikalangan orng jawa,or nak rase msakkkan orang jawe,,,boleh contc sy,,,sy boleh jadi pemandu pelancong awak,,heheheh contc jerk kat email sy,,, ziha_jeamey92@yahoo.com kalo kat fb pon,,gune email nie jerk okeh,,blog pon same,,hehehe okeh,,dah melalut dah sy nie,,sekali lagi,,assalamualaikum,,,

acim said...

salam..hye cmua hye syafie...

acim said...
This comment has been removed by the author.
acim said...

salam hye...

Amigo Lela said...
This comment has been removed by the author.
Amigo Lela said...

same ngan caye tp caye x cukew meratah garam selepas mkn but caye mnt awk sngt sngt.....

Fazliana Khalid said...

pas nie pggil awk ayie lah.,.,hehehe
owhh.,.kirenye skrg nie awk bru lepasan stpm lah erk.,.,so,ayie pas nie nak smbung stdy ag kew??? :-)

Unknown said...

nice life :)
have ablast for your incoming days :)

Amante Fidele said...
This comment has been removed by the author.
Amante Fidele said...

Good Luck abg Syafie ... intan selalu doakan abg ! We always there behind you ;)

Anonymous said...

Eh lawak jugak budak nih..hehe

Unknown said...

semoge berjaye dlm bidang seni yer bang gudluck <3

SenyumandariMira :) said...

Alhamdulillah.... :)
assalamualaikum... umm.. munkin sye terlambat bace atau baru hendak berjinak2... dengan blog kembali.. tapi blog abg paling menarik perhatian saye.. :D
x ramai kita dapat jumpa mereka yg sudah terkenal tetapi masih ingat dan bersyukur kat Allah s.w.t.
smoga abg akan dimurahkan rezeki lagi key!! n terimakasih sbp jadi seorng penghibur yg sentiasa membuat org tersenyum...

:D :) :D :) teruskan perjuangan abg disamping bersyukur kepada tuhan...
n senyum abg :D <3 <3 <3
BTW tahniah atas pencapaiyan di anugerah scrn 2012 :)

Farizz Faraa said...

.ermm pape un aq doa kn yg trbeq utk kaw.. haha.. >Que Ayiez<

Ismi Salbiah said...

assalamualaikum :). taniah ats pencapaian awk . sy tertarik dgn ayt awk ni "Andai diberikan peluang ke 2 dalam hidup...saya ingin melengkapkan diri dengan ilmu2 agama dengan lebih mendalam dan ingin menjadi insan lebih baik...:)" . why not ? awk masih muda dan peluang utk mempelajari ilmu agama terbuka luas . percayalah Allah sentiasa mendengar doa hamba ye . luangkan lah masa utk lebih medekatkan diri dgn Nya . InsyaAllah awk akn merasa kemanisannya. Gud luck P.E :)

cixxCHUMODD said...

wahh... sangat menarik dan panjang... ^_^ btw, wish u gud luck for your life.. =)

mIsS_FieZa said...

all the best for ur life...
keep up gud work...
akak doakn yg terbaik utk PE...


sejauh mn kite capai dlm hidup, restu mak ayah tetap no 1...

mIsS_FieZa said...

btw... gongrate for FFM 25...

YannCt said...

Slm Syafie..wlaupun dh slalu tgk drama Syafie tp rasanya baru ni akak mengenali Syafie..nice blog, suatu kehidupan yg sempurna. Dianugerahi pengalaman hidup dr kecil. Sperti mana suka mkn grm dulu, kini kamu dah mula menikmati manisnya madu, Teruskan berjuang demi orgtua dan menaiktarafkan kehidupanmu sekeluarga. Doa yg terbaik buat Syafie :)

Unknown said...

hahahaha...klakar la si p.e. ni...gile pjg biodata...ingat mlas nk bace..tp xleh stop...part ex yg pertama tu...oloh2..gile sweet...anyway all the best dlm ape2 pun yg p.e. buat..insyallah....a'kum...

Anonymous said...

syafie naswip ny dh kawin ka belum???nk ckp satu perkara..kakak saya sngt minat ngn syafieo_O:-P

Life said...

Long story huh brother .. haha i like you style, ur action and else. can i be ur friend ? if you dont mind follow back in twitter please ๐Ÿ˜Š

Anonymous said...

Salam syafie naswip..start sy suka, masa sy secara tak sengaja buka your ig dr kwn2 yg RT your post..dr situ sy suka tgk semua gmbr yg ada dlm your ig(takde la sy scroll smpai abes, lenguh tgn dibuatnya, haha)..sgttt kemas, rse tenang je bila tgk..sy suka bce your penulisan, very nice and clear..smile always..wassalam..

Myra Lavender said...

Abg P.E dha lame x jumpe abg.Huhu

pu3qeen said...

2016 and still reading this for more than 10th time ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚

pu3qeen said...

2016 and still reading this for more than 10th time ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚

nurhafizahismail22 said...
This comment has been removed by the author.
nurhafizahismail22 said...

Hai SN. Im happy to read your blog when im free, even i rasa I dah banyak kali baca semua entry dalam blog ni. Im sure, you pun akan senyum sorang2 bila baca balik semua entry dalam blog you ni. Lagi-lagi entry biodata ni, you cerita pasal cinta monyet you dulu. HAHA. I peminat setia you, and I teringin sangat nak jumpa you. I harap impian I utk berjumpa and face to face dengan you ni tercapai juga nanti. Goodluck in your career & all the best :) #yourhardcorefans

nurhafizahismail22 said...

and kalau you nak makan satey minang & bakso yang best, I boleh bawakkan you. I pun peminat satey minang & bakso.

mehmetshath said...

Good luck on your carrier...May Allah bless you amin. .๐Ÿ˜‚

Unknown said...

Best bca blog P.E ni...Smue kish diceritakan...btw..mke P.E 100% mcm kwn saya...Tpi dh lme x jumpe...hehe..mse first time tgk mke P.E...saya igtkan P.E ni mmg kwn sy...terkejut jugak kwn sy dpt jdi plkon...hahaha

Anonymous said...

Im still your big fans till now ayie �� tak penat baca hari2 your blog. I always pray for your happiness. I miss you always ��

Xavier said...

Ohh orang awak la syafie ni rupanya. Sama la syafie. Aku pun keturunan minang juga. Tp ayah aku Medan skrg tinggal kat Anak Bukit dkt ja kan ngn rumah mak hg. Aku pernah nampak hg singgah solat jumaat kat masjid tengku intan syafinaz. Mak aku skrg kat kg kerdas. Aku pernah sekolah kat sk gombak jgk. Adik beradik semua lahir sini. Kerjaya aku skrg askar. Bangga btul dpt tahu ada jgk org yg berjaya mcm hg asal dari keturunan minang. Terbaik and all the best bro.

dairi ati ku said...

Assalamulaikum...sya peminat ayie atau syafie....harap auie berjaya dlm bidang ayie suka dan ayie berbahagia disamping insan yg sayang...tp suara ayie mmng sedap sya suka tgk bila ayie nyanyi dan cara ayie belakon apa pun semua jd hebat sgt...blh hilang rasa kecewa dihati....