Saturday, March 12, 2011

Di Sebalik Kisah GiGi Jarang Ku......("^_^)










Hai Assalamualaikum semua..kebanyakkan gambar2 di atas merupakan gambar lama..tp ada yg baru jgk..huhu...dulu masa saya kecik2, saya sering merasa rendah diri dan kekurangan diri atas pelbagai faktor....sebabnya dulu saya agak comot,giginya jarang sekali loh...hahaha..lepas tu parut di muka,kaki,dan kepala sangat banyak membuatkan saya malu dengan diri saya sendiri..yang parut dekat kepala tu sebab saya degil sangat jadi sampai masuk longkang..dah berjahit2 kepala saya..even parut di kepala tu kekal sehingga kini...kalau saya botak memang jelas la nampak parut tu...huhu..adalah dalam 3 atau 4 parut kat kepala saya...




kalau anda perhatikan,di atas nama anakin yang saya ukir tu ada garisan panjang yang menegak...bukan yang melintang tu eh...tu parut saya...ceritanya mcm ni...dulu masa saya berumur 6 tahun,saya bersekolah tadika di Taman Koperasi Polis dan jarak perjalanan tadika saya dengan rumah agak jauh jadi ayah terpaksa menghantar saya setiap hari...bila balik je saya jalan kaki..huhu...selalunya kalau dah balik jalan kaki tu,reti la duk umah dan tido..ni tak...balik je umah,letak beg terus tukar baju dan keluar pergi rumah jiran saya..namanya Saiful....kebetulan dia ni anak org berada jadi macam2 la ada kat umah dia...basikal,game2 la,permainan robot la dan sebagainya...tetapi mak dia ni tak berapa suka si saiful ni kawan dengan saya sebab saya agak selekeh masa tu..huhu...jadi setiap kali saya dtg umah dia dan panggil saiful...mak dia akan ckp saiful xde..saya dah twu yang mak dia sengaja tipu saya...saya panggil lagi buat kali kedua..mak dia ckp "saiful takda la!!!".....saya tersengih sorg2 kat luar...saya panggil lagi dari luar rumah dengan nada yang selamba dan kuat.....tiba2 mak dia keluar sambil bawak penyapu gandum dengan rambut kerinting marah saya"eh budak kotor,ko xphm ker...saiful xde....pergi!!,jgn kwn dgn saiful..saiful xnk kwn dengan kau...."...lalu mak dia tutup pintu...gedegangggg!!..huhu..saya hanya tersenyum dengan kata-kata dia...nak marah pun masa tu saya kecik lagi tp saya tawu sebenarnya saiful di dalam..saya panjat tembok rumah dia dan tembus ke bilik saiful dan rupanya saiful di dalam biliik tengah main game...saya ajak dia jalan2...memang ini hobi kitorg waktu petang.....kitorg akan jalan2 pergi rumah member2 dan lepak kat taman permainan...si saiful ni memang banyak sgt basikalnya..setiap kali kitorang keluar jalan2 mesti bertukar2 basikal dia...dan dia akan bagi saya bawak satu dan dia bawak satu...saya takda basikal jadi pinjam je la dia punya...satu hari tu..nak dijadikan kes...dia bagi saya bawak basikal yang takda brek dan dia pulak pakai yang ada brek...tak tahu la dia ada niat buruk ke tak pada saya masa tu...so kitwg pon jalan2 la mcm biasa...selepas selesai buat tawaf satu taman koperasi polis tu,kitorang pun balik sebab dah dekat pukul 4 petang...on the way balik tu dia ajak berlumba..saya pun ok je la...tiba-tiba ada sebuah kereta proton perdana muncul di hadapan kami dan mengambil selekoh ke kanan..kira selekoh tu belah kiri saya dan saiful...saya tak sempat brek sebab kereta tu hampir dengan kitorang...yang si saiful ni sempat brek jadi selamat la dia..hhuhu..percaya tak badan saya masuk bawah kereta proton perdana yang sedang bergerak tu.....yang basikal saya pulak tersangkut di kereta tu...nasib baik badan saya kurus jadi terus melintasi bawah kereta tu....dan terus masuk longkang sedalam 6 kaki...situasi masa tu sangat pantas.....kira jadi superman bawah tanah jap la..huhu..kebetulan pulak longkang tu diperbaiki..jadi banyak besi yang terdapat dalam longkang tu...dengan lumpur dan air kotor dari kesan pembinaan pun penuh dalam longkang tu...masa mengeluncur masuk dalam longkang tu saya tak nampak apa2 cuma saya terasa kepala saya sakit....dan saya terus tak sedar apa2..pemandu kereta perdana tu terus melarikan diri...tapi daripada kata2 si saiful dan mak....saya masuk longkang dan kepala saya terkena bucu longkang dan besi yang ada dalam tu..lepas tu si saiful ni datang dan tanya pada saya adakah saya ok..tetapi saya tidak menyahut..sangkaan saiful saya tidur..jadi dia tinggalkan saya dan membawa balik basikalnya dan basikal yang saya bawak tadi...utk pengetahuan anda semua,basikal yang saya naiki tu bengkok...jadi saiful ni balik, makan sambil tengok tv dan terlena...selepas tu baru dia sedar akan saya jadi dia pun segera datang ke lokasi kejadian..dia panggil saya balik.."woii p.e,dah la tu..xyah nak tido dah..dah kul 5 ni...kang mak aku marah doh"..kiranya saya dah terlantar kat situ dah 1 jam..huhu..tak sedar apa2 dan hanya darah je mengalir megikut aliran arus longkang...lepas tu 2 pekerja kontraktor indonesia muncul dari arah sama kereta tadi berlalu dan notis saya di dalam longkang....mereka pun kelam-kabut la turun dalam longkang dan selamatkan saya...lepas tu dia tanya si saiful mana rumah saya dan kenapa jadi macam ni...si saiful menjawab dia yang bagi basikal takda brek pada saya dan ajak berlumba....sebenarnya dua2 salah..baik saiful dan saya..tapi nak buat macam mana nasi dah jadi bubur..huhu..oleh sebab itu,saiful dimarahi oleh 2 pekerja itu dan mereka menyuruh saiful menunjukkan di mana rumah saya..hanya pada itu saya tersedar sikit sebab terkena tiupan angin ketika menaiki motorsikal mereka...lepas tu saya ternampak lampu yang sangat terang dan pandangan saya tu terawang-awang...ketika itu doktor kelam-kabut menjahit kepala saya....saya dapat rasakan apabila kepala saya dijahit oleh doktor sebab darah saya tak henti2 keluar...kesan jarum memasuki kepala...selepas itu saya pengsan dan keesokkanya saya sedar daripada tidur dan mendapati satu kepala dan muka saya bertopeng...terus jadi mumia siang..haha.hanya nampak mata,mulut dan hidung...selain daripada kepala saya,muka saya pun terkena besi2 di dalam longkang tu..terutama di bahagian hidung,dahi dan pipi...itu yang berbalut macam mumia bagai..hahhaa...selepas tu mak saya belete je kat saya..sebab saya degil sangat..semua adik beradik mak datang rumah utk melawat saya..tetapi saya lebih suka bersendirian di dalam bilik dan duduk di tepi tingkap sambil melihat burung2 terbang..masa tu saya rasa sunyi sangat dan merasakan kehidupan saya sudah berakhir..dan saya rasa lepas ni mesti muka saya dah bertukar menjadi macam alien..huhu..mak yang bnyak menjaga saya selama saya sakit...mak buatkan sup ikan haruan..mak kata ikan haruan baik untuk sembuhkan luka dan kalau berkhatan pun baik juga...jadi saya hanya dengar apa yang mak cakap...saya makan je sup tu selama saya berbalut...walaupun saya tak makan ikan haruan...masa tu kenangan yang terbaik sebab hanya ada mak dan saya saja..setiap hari mak mesti ada di sebelah saya dan selimutkan saya tidur..huhu..kalau duk ingat kenangan2 ni memang seronok...masa saya lebih dengan mak berbanding ayah.pertamanya sebab ayah bekerja dan satu sebab yang paling penting iaitu ayah agak garang...hahaha..jadi saya selalu dengan mak...lepas beberapa bulan,balutan harus dibuka dan doktor bagi saya tengok cermin..apabila saya tengok cermin..alahai..memang pelik muka saya sebab kepala dah botak sebelah dan muka dah berparut..huhu,...nak tak nak kena terima jugak la...tetapi lepas tu saya dan saiful tidak berkawan sebab mak dia cakap saya punca basikalnya rosak dan membawa banyak pengaruh buruk terhadap saiful........................dan selepas itu,kami sekeluarga berpindah dari gombak ria itu dan berpindah ke Kg Tengah 5....




baiklah....masa saya berumur 4 tahun pulak..saya suka sepahkan rumah..satu hari tu saya ambik kusyen2 atau kerusi punya tempat duduk tu dan susun mengikut tingkat dan rapatkan kusyen2 tu di bahagian sudut dinding agar  kusyen2 ini selamat dan stabil...lepas tu saya akan panjat tingkap dan lompat ke atas kusyen2 yang telah saya susun..lepas tu kusyen2 tadi pun jatuh....saya susun balik...dan melakukan perkara yang sama....lepas tu mak cakap"hang degil sangat takpa,hang jatuh nanti,hang jangan duk teriak..hang teriak mak lempang muka hang".....saya buat je.... sekali tu saya terjatuh dan kepala saya terkena simen konkrit dan berdarah...tapi saya langsung tak menangis sebab takut kena tampar..hahaha..kelakar2..lukanya kemudian menjadi parut sampai sekarang...




masa saya darjah 3 pun kepala saya berdarah jugak tapi yang ini akan sambung di masa hadapan....baiklah pasal gigi jarang pulak..haha..dah melalut ke mana dah..huu..nasib baik tak sampai bidor lagi.huhu..
dulu saya pernah bercadang utk memakai pendakap gigi tetapi jelas yasmin"semua itu tidak perlu dan katanya lagi dia mengambil saya berlakon pun sebab gigi saya bukan sebab saya,katanya smbil ketawa...hahahaa....katanya gigi saya unik..dan kalau saya memakai pendakap gigi tu..takda apa2 lagi yang istimewa pada saya....ramai yang menggalakkan saya utk menggunakan benda itu namun tidak pada yasmin....saya tahu dia sayang pada saya dan saya cuba memahami keunikan yang dimaksudkan olehnya walupun saya langsung tak jumpa lagi maksudnya sehingga kini...kata kak diba pula(adibah noor).."alaa sin,jongang tu lagi best..even kalau awak gelap lagi ok..hahaha...mereka ketawa..saya tersenyum sahaja...tujuan utama saya nak pakai tu sebab tak tahan dengan kutukan org dan kawan2 di sekolah mengenai gigi saya..tetapi apabila fikir balik apa cik min bagitahu..saya rasa semua tu benar dan saya tidak perlu mengubah apa2 yang memang asalnya disitu...saya rasa itulah keunikan saya....saya tidak perlu menjadi org lain..kita mampu mengubah andainya ia memudaratkan dan bukan daripada asalnya..tetapi sekarang saya terus lupakan tentang gigi saya...saya bangga mempunyai gigi seperti ini..adakalanya kita mampu mengikut kehendak orang namun adakalanya kita harus menentukannya...walaupun ia benda yang remeh temeh tetapi kenali kemahuan kita sebelum melakukannya...kini saya sedar,saya tidak perlu berubah atas ejekan org terhadap keunikan saya namun saya perlu berubah apabila ia berkaitan tentang kelemahan saya...saya hanya ingin menjadi diri sendiri dan saya selesa dengannya...terima kasih semua...Assalamualaikum semua............

24 comments:

Zurry Ibrahim said...

hahaha... patot la time rmbut botak tu nmpak tobek2.. rupenye parut.. hehehe.. kalo citer pasal gigi.. gigi ku pon prob gak.. tp bukan jarang.. terjongket kedepan.. hahha.. kalo senyum nmpak yg tu dlu la.. saje nak kongsi citer gak... bleh.. hahahhaa

tina said...

hye syafie..bole knl x...

nora norida said...

hai syafie , sy minat sngat kat awk , ehehe , leh kenal x .??

Anonymous said...

Untuk pengetahuan Syafie,Madonna yg mempunyai gigi jarang seperti awak pon enggan gunakan braces walaupun beliau lebih daripada mampu..becoz she wants to be uniquely on her own imperfection..maybe that is wat arwah Yasmin Ahmad trying to show u..U are perfect at ur own imperfection..that makes you,you..
-shiqin-

Syafie Naswip said...

zurry:hahaha..kelakar tol baca ayat akk..huhu...terpancit air liur masa bce..huhu..good2..


tina:boleh je..sy xkisah kwn dgn spe2.huhu..

nora:hai nora..ye ker>>alhamdulillah,,,boleh je kalau nk kenal..hehee

anony:betul2...sy sokong:))

ceritagadisnabilahsaharudin said...

aishh . kalo dinama kn budak lelaki 2 . mmg tak trlepas laa . dari kenakalannya . hahaha . abg2 . pengalaman yg menarik 2 . xpi bole lg si saiful tu ingt abg tgh tido . siap ckp .kang mk abg mara . hahaha . kepla kena jahit . ingt time abg wt bodak 2 wt sekali dgn garisan tu . huhu so sekarang abg dpt kontex lg tak dgn saiful 2 ??

than part gigi
yaa adk sokong.tak pyh ubah ape2 pn . ok ape abg mcm nie . bkn nye teruk mana pn . ada sebab tuhan jadikn kita begini
pedulikn je apa kata orng.
adk suke kowt perwatakan abg sekarang .

comel . hahahaha

PeNdEkA said...

Kebal jugak kepala awk ni asik berdarah je

NurAfizahMazlan said...

comel la entry ni p.e... tp kalau boleh jgn la guna italic font... nak bace pon kepala jadi senget... hehehe

Syafie Naswip said...

nabilah:betul tu dik..abg xkisah kekurgn tu..haha..mmg xdinafikan...budak laki mmg nakal:))

pendeka:hahaa..mak saya selalu ckp mcm tu..awk org ke-2..hahaha

nur:okay..t saya akan kurgkan penggunaan font italic k:))tq atas pndgn yg baik:))..huhuhu

misSbLurRy said...

psl gg jarang...relax la bro...mmg btol kata arwah yasmin....gigi tue yg unik....

aku pun gigi jarang juga....so kwn2 sume boleh cam aku sbb tgk gigi...xde hal lah setakat gg jarang..syarifah aleeya pun jarang juga,,,still chomel what...

tp mcmane pun bila dah tua kene juga pakai sbb makin lama makin jarang..gusi kita da xkuat pgg gigi tue..huhuhu

Syafie Naswip said...

alhamdulillah..sekarang saya tak lg pk psl nk buat apa2 kt gigi sy..huhu..tq u so much:))

~Miss FerraNeena~ said...

toO larh. .nkal cgt . .:P haha

fazy said...

awak, fazy nk tnyer, anakin tu mksdnyer ape ek?

Syafie Naswip said...

Anakin tu= kepunyaan saya:))

shaz said...

rileks ar syafie saya pon ggi jrg jgak..pernah jgak org ejek...bkan kita jew yg gigi jarang..tp org gigi jrg ni comel ape...

Stupidot :) said...

Sampai panjat tembok tembus dinding bilik? haha. Tekad betul nak jumpa si saiful tu :)

AyunnaHarraz said...

Gigi jarang pun tapi hensem pee :D

Fazliana Khalid said...

sedihnye sy dengar kisah awk ngan saiful tuh.,.,sampai hati mak die wat cam tuh kat awk kan.,.,kte smue manusia biasa.,.,xde spew pon yang betol2 perfect.,.,kte ade kelebihan dan kekurangan :-(

Syafie Naswip said...

thanks faz and lain2..love it..itulah kisah saya..

Fazliana Khalid said...

most welcome.,.,huhuhu.,.,kenangan manis n kenangan pahit.,.,kan.,tp semua tuh ade hikmah.,. :D

mizan said...

biasa lah tuu hehe
lpas nie jgn laa nakal g.. ahakk

IZZAhamzah said...

Abang punyer cerita nihh lawak laa . takpe , gigi abang mmg unik . bukan calan2 org tw nak dapat ;) nakal jugak eah abang dulu . Abang , saya minat sangat2 kat abang . apepun , hope abang berjaya dalam industri nih . teruskan perjuangan abang :) loveyouabang :*

Anonymous said...

Kalau tyme kcik2 kta x nakal, ia xkn meningglkan apa2 kenangan pun untk kta... Boreed... Better jd budak nakal.. Bru ada thrill.. About ur gigi jarang.. Umm.. Kiuttt.. :-) i likee 100000x...Awk tomeyyy angat...i'll owez support u...:-)

nur ryiqqa said...

Awk kiut sangatTTTTT.....
Sye ske angat2 kat awak...
N sya trpegun dgn gigi awk yg unik tu...
Boley tak kalau sya nak knl dgn awk an lbh rpat??