Tuesday, September 13, 2011

Open House Rumah Roza+WELcome to my House Abg SamAD!^_^

aSsalamualaikum semua..

Hari jumaat tempoh hari(9hb/9/11)abg samad dtg ke rumah saya...pawie bgtw saya yg abg samad akan dtg bersama-sama adiknya..jadi mcm segan sikit sebab ini baru kali ke-3 saya bertemu dgn abg samad....sebenarnya saya agak segan dengan abg samad dan familynya...maklumlah tak biasa lagi....hehee....saya pon tengah pk apa pulak yg hendak dimasak memandangkan rendang raya tempoh hari pun dah habis..hehehee...


Kebetulan pada hari esoknya(sabtu)roza buat open house jadi saya dengan pawie kena tolong ibu di dapur walaupun saya tak tolong sangat..cuma tolong tanya dan tengok jer tp kira tolong jugak la tu kan???hehehe..maklumlah orang jantan...malas lagi...saya hanya akan masak kalau darurat atau time betul2 nak masak..itu memang angin hujan monsun dah sampai la tuh..hehehee...

Abg samad bertolak dr Johor pada pukul 2.30 pm dan perjalanan dalam 5 jam kalau tak silap..tp lambat sampai malam tuh...sambil menunggu abg samad sampai..saya stay kat rumah ibu..tiba-tiba saya menerima panggilan daripada adik rafiq yang dia ondeway ke rumah saya..saya tanya la dia nak buat apa pergi umah abg??..abg takda ni dik oiii:))..dia kata takpe...dan dia tanya kat area mana rumah saya...then saya cakap jela kg  kerdas 4...saya tanya dia dekat area mana..dan dia cakap ada surau,ada jalan,ada kebun,ada kedai la...bila tanya nama surau..dia diam sebentar..after beberapa saat baru dia cakap..."sebenarnya adik pun tak tahu kat mana"..aduyai..migrain,reda je la..hehee...(ayat iera)..then saya tanya dia...laa kan adik pernah dtg rumah abg kan??takkan tak ingat jalan??adik dtg dengan sapa ni??/then dia jawab datang dengan abg(kalau tak silap)..so saya pun suruh la dia mesej iera memandangkan saya tiada di rumah..dan kalau still bercakap dengan dia pun saya tak dapat nak membantu dia..memandangkan dia pun tak tahu nama jalan..so saya tak tahu directionnya..selepas letak fon..saya tergelak sorg2 bila pk keletahnya...hehehe..adik2....

tiba2 iera kol saya kata dia takda kat rumah sebab dia kerja....aduyai parah ni..takkan nak biarkan dia bermalam di alam bunian tuh..hehehe...jgn marah ye dik..gurau2 manja..hahahahaa....lepas tuh saya bgtaw pawie pasal tuh dan minta tolong pawie ambilkan dia..saya minta rafiq kol dan bercakap dengan pawie apa landmark yang terdekat yang ada disitu...dia cuma bagitahu ada nama kedai chicago...dan ada kebun...(dalam hati saya terus fikir,dekat mana eh kedai chicago tuh??kalau kebun terlampau banyak sangat kat gombak ni)..hehehe...

lepas tuh pawie suruh dia tanya dengan siapa2 kat situ..beberapa minit kemudian,rafiq kol balik dan ada sorang perempuan bercakap..pawie terus pas telefon kepada saya..rupa-rupanya kedai si Kila jiran lama saya..kawasan tempat rafiq stuck ni tak sampai 20 langkah dari rumah sandra...dalam hati saya terus berkata(alahai budak ni..buat suspen jer...padahal dia pernah raya kat rumah sandra haritu..)hehehehe...
tapi memang kelakar..masa pawie ondeway ambil dia..saya tergelak sorg2 kat rumah ibu....

lepas pawie ambil dia,pawie kol saya sebab abg samad dan sampai Gombak...so saya pun minta diri dari rumah ibu tok pulang...setibanya saya dirumah,Alamak..banyaknya menu yang dibawa oleh abg samad..Antaranya Ketupat yang dianyam sendiri,rendang,kek,cili burung satu plastik..semua merah2..hehee..kaw2 punya...hehe....

Saya tanya abg samad mana abg zai(adiknya)..dan abg samad berkata abg zai gerak dulu dan terus ke AREA KL sebab ada latihan teater...kemudian saya nampak kelibat syawal(15 tahun)..syawal ni jiran abg samad..

yang si rafiq macam biasa la..diam je...hehe...sepatah kita tanya maka sepatah lah kita dapat habuannya..hehe...dan ayatnya tak habis2 "Takda pape"(dengan nada yang di tahap 50 dan laju seperti membakar mercun mancis)hehehe...memang kelakar sampai si iera pun dah terikut-ikut..hehhee..rafiq2..saya cakap kat dia.."kenapa tak bagitahu nak datang"..dia diam je...hehee...

selepas tuh kami makan malam dengan menu yang dibawa oleh abg samad...oooh yeh..lupa pulak nak tulis..rafiq pun bawak menu Roti Jala...bila saya tanya "adik ke yang buat ni"??..dan "dia cakap mak yang buat"...hehehe..saya terus cakap.."laa yeke,abg baru nak puji"..dia tersenyum lebar sahaja...hehee...si rafiq ni ada sifat macam kawan saya sikit iaitu azlee dan saudi apabila digabungkan maka lahirnya rafiq...tp dia seorang budak yang baik..keep it up k dik:))...saya dengan pawie memang suka menyakat dia...saja2 bergurau...biasalah kalau selalunya saya dengan  pawie je yang selalu bergaduh..so bila dah ada teman..Join The Group laaa..hehehe...

Malamnya,saya saja nak test si rafiq dan si syawal...saya tanya diorg nak tengok filem tak??baik punya..cerita komedi romantik...memang kelakar habis....so diorg cakap nak je..

saya cakap dengan diorg kalau nak tengok filem ni kene pakai earphone dan kene tutup lampu..baru ada rasa kelakar...kalau lagi best tengok sorg2...hehehe...

so malamnya saya pun pasanglah...guna my laptop...tp entahlah kenapa lap ni macam buat hal...sound nya lari drpd bibir pelakon2nya...tp diorg taknak guna earphone sebab terlalu kuat..tp bila tak pakai earphone pulak..macam tak kuat pulak..so bila diorg tengah menghayati tuh..saya sempat berseloroh "lepas ni ada la mamat khalid,david teo dan ahmad idham muncul"..rafiq seumpama kurang percaya dengan kata2 saya dan berulang kali menyoal saya "adakah ni filem hantu"??..saya kata "tengok jer..kalau lebih baik tengok betul2 kat depan laptop"...hehee...sebenarnya memang cerita seram pun(thriller seram tp bukan cerita hantu-FILEM THE DESCENT-)hahaha..




tp yang kelakarnya si rafiq ni makin lama makin jauh daripada laptop dan makin ke belakang...manakala si syawal kekal di posisi asal..heheee...
saya perasan yang dia takut...tp dia cOver pegang fon la..pandaNg tempat lain la..bila sampai bab yang menyeramkan..saya menggunakan tangan saya utk menakutkan dia..tp dia mcm cover2..memang cemerlang..hehee..tp takut tuh tak bapa nak jadi sebab sound lap buat hal..jadi lama2 saya pun dah mengantuk..so saya cakap..kita sambung esok jela dik...hehee..

Keesokkannya apabila dan siang,kami bersiap2 tuk pergi rumah roza...




tp sebelum tuh,kami ambil gambar menggunakan webcam laptop saya...saja tuk buat kenangan..tp pawie takda sebab dia tak berapa suka bergambar...











bila sampai rumah roza kami  pun apa lagi..terus ambil pinggan dan makan..saya makan nasi lemak campur dengan cili api yang dikhaskan utk laksa..hehehe..saya sanggup tak makan sebab nak makan bnyk2 kat rumah ibu tetapi malangnya saya cepat kenyang..nasi lemak tuh baru separuh masuk dalam perut tp saya dah tak leh teruskan....hehe..tp nak taknak saya teruskan...sambil2 tuh edit gambar kami tadi kat laptop..selepas tuh kawan2 f6 dan kwn2 roza sampai...raff,hajar,hazirah,hafizah,syaza,asmah,idris,mimie,iera,maman,nazmi,azie,azril,izwan,dan ramai
lagi...memang meriah!..hehe



























selepas tuh kami ke rumah izwan...abg samad naik motor dengan saya manakala syawal dan rafiq tumpang kereta izwan...syaza dan mimi dah gerak ke rumah izwan...pawie tak follow sebab dia menunggu Elfira Loy yang hadir bersama familynya sambil menolong ibu...pawie ni memang rajin dan orangnya memang pandai masak...kalau anda nak rasa..mai la umah k..hehehe...pasni pawie leh jadi masterchef la..insyallah..Amin2...

lepas tuh apabila sampai di rumah izwan,adik izwan tanya kat syaza "adakah syawal dengan saya adik beradik?..hehehe..syaza kata takdalah...
sebelum makan saya terpaksa ke rumah ibu balik seorang diri menaiki motor sebab nak berjumpa dengan family Elfira...selepas salam saya terpaksa minta diri tuk ke rumah izwan kembali..lepas selesai segalanya..kami minta diri dan terus ke pusat karoeke....yang join masa tuh,azril,abi,idris,nami,maman,syaza,mimie,abg samad,syawal,rafiq dan saya...kebetulan hari sabtu haritu suara saya teruk pulak sebab sakit tekak...tp nak karoeke jugak....sekali saya menyanyi..memang kalah amuk..hehee....entah2 kalau amuk dengar suara saya macam tu,amuk terus mengamuk wok!hehee...
mimie nyanyi memang bestla..yg si rafiq malu2 konon...ada satu part abg samad berduet sama our bibik(mimie)hehhee...syaza dengan azril tak nak nyanyi...

selepas karoeke kami pun pulang ke rumah...so si rafiq dah siap pack barang2 dan terus saya hantar dia pulang ke rumah beliau..masa hantar tuh hujan lebat sangat..perghh memang menggigil badan saya masa bawak motor tuh...hehee..yg si rafiq boleh pulak main2 mesej..saya tegur jangan main hp..kang basah...tp dia still pegang fon...selepas sampai rumahnya...dia tak benarkan saya balik dulu...sebab hujan lebat..tp saya kena balik jugak sebab saya akan bertambah sejuk kalau stay..saya tanya sekali lagi pd rafiq.."hp basah tak"??..dia menjawab"a.ah basah..perghh selamba je..hehehe...sejujurnya si rafiq ni memang seorang yang kelakar tp dalam masa sama dia tak sedar yang dia dah buat lawak....hehehe..

sampai kat rumah,apalagi..terus ambil tuala dan mandi...lepas tuh makan...selepas beberapa jam abg samad dan pawie dah lalok..saya ajak tengok video klip dalam Videocam saya yang yasmin hadiahkan pada saya masa saya f3 tuh...tp abg samad dah mengantuk..kesian pulak..penat sangat..haha..mana taknya..satu hari berjalan tanpa henti...hehe..saya pun mengantuk jugak tp cuba kontrol(bak kata asmah)hehehe..
si syawal je yang tak tido lagi..pastu mak saya..so saya tunjukkan lah pada dia video2 klip saya masa zaman budak2 dulu..saya perhatikan je wajah dia..bukan main berminat lagi wajahnya siap bagi suggestion lagi..haha...apa yang saya perhatikan si syawal ni macam zaman saya masa budak2 dulu...so bila battery videocam dah habis..kitorang masuk bilik tuk tidur...abg samad dan pawie dan lolap lai..hehee...saya ambil hp dan try bukak blog si rafiq...terus ada post baru..cepatnya!..hehehe...laju beb..kalah BROADBAND DIGI saya..hehhe..masa baca blog si rafiq ni memang saya dan syawal tergelak besar punya...tak tahu la tang mana kelakarnya tp saya tergelak sampai sakit perut..memang detail bagi setiap situasi..DIK-tahniah anda sememangnya perakam alam sekitar yang terbaik...hehe..kitorang gelak sampai abg samad pun terbangun dr tidurnya dan join sekaki baca blog tuh..dia pun tergelak jugak...tp memang tak tahan betul masa tuh..mcm nak meletup perut saya tergelak...hehee...

Keesokkannya,kami bersiap2 sebab dah nak hantar abg samad dan syawal pulang..tp sebelum pulang..kami singgah ke KLCC sebab si syawal  teringin nak ke KLCC..ini pertama kalinya beliau kata tiba di KLCC..saat dia cakap macam tuh...tersentuh hati saya...

korean punya style jalan..hehehe











































3 model










selepas kami berjalan2 area klcc,kami bergerak ke Times Square..sebab abg zai ada kat area situ so sebelum nak hantar abg samad ke TBS kami pergi ke TIMES SQUARE dulu..sampai sahaja di TiMes SqUare,abg zai pun sampai..kebetulan masa tuh ada orang pasang lagu raya ala-ala zapin..jadi saya suruh abg samad dan abg zai tunjukkan kehebatan berzapin sambil dirakam oleh saya..memang hebat..saya pun tak pernah berzapin..kemudiannya,kami jalan2 dan berkunjung di setiap kedai2 di dalam tuh...memang syok!..tiba-tiba ada perasan satu kedai ni yang menawarkan rm10 utk setiap baju,seluar,beg dan sebagainya..perghh sebenarnya tak nak beli...tp sebab bajunya pun boleh tahan..so kami shopping sakan la..hehhee....



si syawal sampai 20 helai baju..hehee..memang kena dengan hari raya...Thanks abg samad sebab belanja kami semua..hehee...banyak sangat dia belanja saya dan pawie...takpe insyallah next time saya pulak belanja dia..hahahaha..
lepas bershopping,kami pun menuju ke Monorel tuk ke KL SENTRAL...abg zai tak follow kerana terikat dengan latihan teaternya...sampai kat KL SENTRAL..kami naik KTM...tunggu sampai 14 minit...

so bila tren dah sampai je kami terus mendapatkan barisan yang afdal punya tp akibat penumpang2 yang masuk tuh semuanya tidak memberi kerjasama yang sebaiknya maka kami tak dpt masuk...tiba2 tren bergerak dan ada pengumuman bahawa KTM seterusnya akan tiba dalam 40 minit...alamak..dah la masa tuh 4.50 pm..so nak tak nak kitorang terpaksa membatalkan hasrat kami utk menaiki KTM dan menukar ke LRT...ambil tiket ke masjid jamek dan terus tukar naik STAR LRT pulak..ambil tiket menuju ke TBS(Tasik Bandar Selatan)...

sampai je kat TBS abg samad dan pawie pergi ke kaunter tuk beli tiket...saya dan syawal duduk kat bahagian dinding TBS...memang penat!..tp tetap enjoy...saya tanya dia"adik nak jadi apa besar nanti"?..
dia menjawab"entahlah,adik tak tahu nak jadi apa"....jawapannya sama macam saya masa kecik2 dulu..saya membalas"apa yang adik minat"?dia membalas adik suka bergambar,bab2 edit pic dan kira2(math)...so saya hanya mampu memberi nasihat sebab saya pun tak tahu masa depan saya macam mana walaupun saya sudah berglar artis...bukan senang utk hidup...perlukan pelbagai perancangan dan sentiasa berusaha...saya cakap"macam abg dulu pun tak tahu nak jadi apa even until now,abg tak pasti apa yang abg akan jadi..seeloknya nasihat abg kalau adik tak tahu nak jadi apa..just berpandukan apa yang adik minat atau suka sebab itu merupakan peluang kedua...cuma kene pandai jaga diri terutama bila berkawan"...Alhamdulillah dia mendengar nasihat saya dengan hati yang terbuka...lepas tu pawie dan abg samad muncul..tiket bas tepat pukul 6.30 pm...so kami pun terpaksa minta diri...tatkala nak salam balik tuh..hati saya rasa berat pulak...yela selalunya saya dan pawie je kat rumah..ni dah tambah 3 orang pulak..lepas tuh masing2 riuh..tu yang seronok tuh..dah rasa macam adik beradik kandung pulak...bila balik tuh..saya dan pawie senyap je..tak tahu nak berborak pasal apa...tiba2 suasana menjadi hambar tidak seperti sebelumnya...bila duduk dalam tren pun,kami senyap je...rasa agak sunyi jugak la..hahaa..so bila balik rumah..tiba2 rasa lapar pulak..jadi saya makan nasi campur dengan cili burung abg samad yang dlm palstik tuh..memang terbaik wok!






Assalamualaikum semua..

No comments: