Saturday, December 18, 2010

Filem Mukhsin

Shooting Filem Mukhsin sesuatu yang menyeronokkan..
bukan sahaja di set malah di luar pun kami seperti family...hahaa..
banyak kenangan dan pembelajaran yang dapat bila shoot mukhsin..
ia pertama kali mengadap saya..saya tidak pernah bertemu secara
rasmi dengan kamera yang besar dan lampu kamera yang diumpamakan X-ray kepada saya...
Yasmin seorang yang sangat memahami saya dan yana dalam membawa watak.
beliau tidak terlalu memaksa kami dalam melaksanakan tanggungjawab..
Kami yang sangat selesa bila shoot mukhsin..
saya dan yana rasa seperti adik beradik even kalau sekarang jumpa pun mesti
Kitorang excited..hahaha..kami rehearsal selama 2bulan..dan shooting selama 14 hari di kuala selangor.
First day shooting perasaan saya berbaur2 sebab tak bapa yakin utk shoot
Bila bangun pagi,muka buat2 yakin jer..dpn yasmin juz ckp ok but dlm hati yang ado je...hahaha
Kitorang breakfast,make up dan tukar baju then bila masing2 dah ready baru kitorang gerak ke location..
Masa tu hati rasa seronok tengok sawah padi,matahari dan bukak tingkap van sambil practise main lenggokkan tangan mengikut angin..hahaha
Tapi bila dah nampak kamera,krew filem yang ramai dan lampu kamera selain org kg yang datang tengok..duk dap duk dap hati ni...
Bismillah jela..hahaha...yasmin dah tahu sy tkot memandangkan tengok muka saya terus pucat lesi..
Yana pulak mengajuk dan menyakat saya..hahah...
So scene pertama kitorang shoot sc 28 a iaitu scene
"Hello,how do u do?
U looks ver nice
Takda's'
U look very nice
Very nice:)
Itulah sc 1st saya..masa nak buat sc tu hati saya tertanya2 adakah sy boleh
Atau nak suruh yasmin gantikan pelakon lain..sbb sy xboleh..
Tp sy cuba beranikan diri..
Biasalah pengalaman takda dan hanya bergantung kepada latihan 2bulan je..
Huhu..so buat jela..dengan kaki xsampai sebab pendek so krew kena pegangkan basikal dr belakang..
Tetiba take ke berapa tah basikal kitorang hilang imbangan dan masa tu pulak takda krew so alamatnya jatuh tergolek sekali ngan yana macam buah nangka..hahaha
Tp cool and kitorang leh gelak2 lagi..so lepas tu dah hilang gubra...
Then kitorang shoot sc yang sy terbang tu...sc tu yang sy paling malu
Sbb saya kena bukak seluar dan baju hanya tinggal seluar dalam je..dah lah masa tu saya pakai seluar dalam warna hijau dan ketat...
Kedua tangan saya dah tutup mata sebab saya kena dipakaikan mcm pakaian keselamatan sebelum pakai kostum ...
So redha je la..dah tengah2 malu ni dtg pulak budak2 kg and makcik2 yang duk kat kwsan tu tgok..lagi la sy malu..
Huhu..
Diorang siap gelak2 lagi..huhu..alahai..malu besar sy..dengan kaki saya masa tu penuh parut2..sebab masa kecik sy kuat main pasir and xpandai nak jaga so biasalah budak laki..hahah..nakal sgt so bila dh besar baru tahu malu.
Saya kena berseluar dlm tu dpn yasmin,yana dan krew2..haha...malu2..
Pastu diorang koyakkan sikit baju di atas bahu utk memudahkan besi pada kren tok angkat saya nnty..
Hari 1st day tu sangat panas..baru beberapa jam kulit tangan saya dan yana terus merah..so kene pakai sunblock..itulah 1st time sy dengar dan pakai sunblock..haha..
So lepas tu saya diterbangkan mcm superman..haha..bersiap sedia yana..
Action!..kata yasmin..then abis babak romantik tu.
Terus I believe I can fly...haha..sinonim dengan sc tu..
Masa sy terbang tu sebenarnya agak gayat sebab tinggi sangat diterbangkan..nampak orang kecik je..
Lebih kurang setinggi tingkat 3...so yasmin tanya"mukhsin ok ker syg?.."...
Sy ok jer jwb dr atas..tiba2 besi yang dipakaikan pada baju sy dan diikat pada besi kren tu tiba2 bergoyang dan berbunyi seperti nak tercabut..
Hahaa..sy dah cuak so ckp la..cik min..besi sy terkeluar..so diorang dah pk lain...
Sy ckp balik besi kren..besi kren..then diorang turunkan dan ketatkan ape yang patut..
Cuak gila..kat atas tu juz rasa angin dan secara tak langsung tubuh sy pon macam melayang mcm layang2...
Lebih kurang dekat 2jam shoot sc tu..so lepas tu kitorang balik..dan makan kat kedai cina(seafood)..sgt sedap makan kat situ..
Pada mulanya sy xpandai nak makan..dan tengok yana makan sampai abiz mulut die dengan ketam..dan pinggan die penuh..sy pown join sekaki...dah habis tggl nk hadam je...
So keesokannya kitorang shoot lagi seperti biasa..kali ni dah xrasa apa2 gubra juz happy je..
Mungkin dah kenal kot..
So bila tengok yana,bertambahlah semangat sebab yana ni ibarat pemberi semangat kepada saya..
Dengan gaya lincahnya dan semangat die buat org terikut2..
Itulah kelebihan dia...sc yang berikutnya kitorang leh gelak2 walaupun dah say action..
Setiap sc kitorang gelak mcm hilang akal..
Huhu..yana2..seorang budak perempuan yang cute,brutal,lincah dan berbakat..
Sampai hari ke 5 ke or 6,ada rombongan wartawan datang ke location dan soal kitorang pasal Filem Mukhsin..
Saya yang pertama kali tgok wartawan tergagap2 sampai tersembur air liur masa nak ckp pasal character sy..
Sy sgt gubra dan tak tahu nak ckp apa2..
Terus bertukar sopan dan boleh diambil jd calon menantu dah masa tu..
Haha..semuanya yasmin dan yana bake up..
Haha..sy diam je and senyum tunjuk gigi kapak saya..
Huhu..
Bila wartawan nak ambil gambar pun saya tak tahu nak bagi pose ape dan reaksi mcm mana..
Huhu..kelakar2..
Memang saya tak tahu dan juz ikut je ckp diorang...
So bila semua dah selesai gubra sy tak hilang2 sampai nak shoot pon sy stil gubra sampai kaki saya menggeletar..
Sy kena coolkan diri saya supaya xnmpk kaku dalam frame..
So bila masuk set sy stay gubra tapi boleh kawal skit..
Nak tahu sc apa?..sc yang "mukhsin?tanya orked..
Mukhsin:yang tu..
Orked:kenapa yang tu..?
Mukhsin:kalu mukhsin memang mukhsin sangkut kat situ pown..
Kalau anda perasan kenapa dialog akhir saya tu saya ckp dalam satu nafas..?..
Sebab saya gubra tahap dewa pasal ditemuramah..so sy hanya kawal dengan berdialog dengan satu nafas...
Hahaa...
Nasib baik yasmin ok..sy dh takut..haha....
Tapi alhamdulilah..yasmin sangat memahami dan sangat memiliki naluri keibuan..
Walaupun saya jauh dari kedua ibu bapa saya,saya tak rasa takut sebab yasmin sangat menjaga saya dan yana..dan krew2 yang lain mcm adik beradik saya...
Semua tak lokek ilmu dan sangat happening..
So saya pown walaupun masih mentah saya leh masuk skit2..hahaa
Keesokkanya sc mengaji dan malamnya yasmin memanggil saya dan yana ke biliknya dan suruh mengaji..dia nak dengar..saya cakap saya takdelah pandai sangat..tapi sikit2 boleh la...
Haha..so die ajarkan sikit...die masa tu baru lepas solat isyak..
Saya suka tengok wajah die sebab die terlalu istimewa kepada saya..saya bersyukur kepada ALLAH sebab menemukan saya dengan orang yang betul dan ikhlas dalam membantu saya..
Alhamdulilah..yasmin sangat berbeza dr yang lain...
Masuk hari ke 11 kitorang shoot sc yang sy nak balik kg sy..
Utk 1st take sy xleh nangis dan yasmin pun suruh sy nangis..tp bila sy xleh nangis sy rasa terkilan sebab tak dapat perform yg terbaik..
Dan sy dah aggp sy dh gagal sebagai seorang pelakon sebab tak dpat puaskan hati yasmin..
Then yasmin ckp kat sy,kali ni awk jgn nangis k..
Lagi laa sy rasa lain mcm...tiba2 bila die sebut action..dr jantung sampai ke telinga jadi panas dan tetiba rasa sebak...
Saya masuk dalam frame dan berdialog..sy peramkan perasaan tu dlm2 di hati saya..sy hanya berdialog dan dalam otak saya hanya pk lepas ni aku akan kehilangan seorang gadis yang aku sygi didalam hidup aku yang bernama orked...terus saya menangis...saya betul2 rasa sakit,sayang dan hampa sebab terpaksa tinggalkan orked..tiba2 datang perasaan tu...hahaa..kelakar..so yasmin terus peluk saya tanda terima kasih...tapi bila saya buat sc yg ne me quitte pas tu...
Terus dia peluk saya dan dia nangis..saya pon xfaham tp juz biar jela..haha..
Sampai hari terakhir,habis shoot sc hujan keroncong tu masin2 rap dengan keadaan basah dan kali ni siap pakej mandi lumpur..haha..
Extra pakej tu..sy duduk jauh2 takot kena baling kat lumpur dan hanya pk ini je ke yang berlaku setelah 2 bulan lebih bersama dan lepas ni masing2 buat hal sendiri..
Sedih je rasa..tiba2 ade sorg krew angkat sy dan campak sy kt lumpur..sekali yasmin dan tuan rumah bermandi lumpur depan rumah..hahaha...
Lepas tu baru masing2 nangis...huhu..good job..sgt happy shoot mukhsin..
Satu lembaran baru dalam hidup sy..
Mukhsin langkah saya utk ke depan dan yasmin sebagai inspirasi...
Pasal yasmin...dia sangat istimewa pada saya...dia mcm ibu saya..takde siapa boleh menggantikan die dan walaupun saya berlakon denga orang lain..
Die sentiasa di hati saya...biarlah org nak kata ape pada die,Allah lebih mengenali dia..
Itu urusan die dengan ALLAH..manusia lebih suka menghukum dari mengenali..
Walau mcm mana pun,mengenali yasmin membuka perjalanan jauh kepada saya utk saya terokai..
Tanpa doa ibu bapa saya dan bantuan yasmin serta peminat2 tak mungkin saya akan berada di tahap sekarang
Terima kasih semua...anda tetap dihati saya..ok la..t saya update lagi..assalamualaikum..