Sunday, May 29, 2011

Karak

Ai Assalamualaikum semua..semalam saya dan adik saya sapawie pergi menonton filem Karak di Wangsawalk...bagi saya karak suatu percubaan yang baik dan boleh dipolish lagi rasanya..Tahniah buat kak Shera Ayoub dan Abg botak lagi sorang yang menjadi kawan baik beliau dalam filem tersebut...saya tak pasti namanya tetapi dengan adanya beliau,dapat menceriakan suasana dalam filem tu....dan tahniah buat Abg Edry kerana dengan penggunaan CGI dapat memberi mood kepada audiens yang menonton...Baiklah saya tak nak komen lebih2 mengenai filem karak,kalau anda nak tahu anda kena tengok sendiri ok???


 ni babak yang paling suspen..kewujudan hantu di atas kereta yang meratah mayat si mangsa dengan lahapnya memberi suatu pengalaman yang sukar untuk dilupakan..hehehe...tetapi dalam banyak2 hantu dalam filem ni,saya sangat tertarik dengan hantu di atas kereta ni...GoodJob Bro:))

Bagaimanakah perasaan anda apabila sebuah teksi yang sama mengekori anda melebihi sekali  di waktu malam hari???hahahaha

Baiklah bercerita mengenai karak,saya dan keluarga saya juga pernah mengalaminya namun kesannya tidaklah di tahap terlalu bahaya..sejujurnya saya katakan saya tidak pernah mengetahui sejarah laluan karak yang lama itu...saya tidak pernah tahu kawasan tu berhantu sehingga meragut ramai nyawa...namun saya takdalah percaya seratus peratus dan bukan pulak sampai langsung tak percaya...benda-benda macam ni sebenarnya memang wujud...dulu kami sekeluarga nak balik kampung adik saya sapawi di Kuantan..Tidak seperti selalu,kami akan menaiki bas untuk pulang ke kampung...namun dengan penambahan jumlah seramai 16 termasuk saya dan adik saya,kami membatalkan hasrat untuk menaiki bas sementelah tiket bas pada waktu itu juga habis...so nak tak nak kami perlu mencari van sewa yang boleh dipandu untuk pulang ke kampung....so ayah saya pun pergi bertanyakan kepada kawan-kawannya..Alhamdulillah dapat jugak sebuah van yang tidak kurang besarnya...bayangkan 16 orang nak pergi...bertolak pulak pukul 10 malam...ikut lebuhraya karak yang lama sebab membawa lebih muatan..aduyai...hehehe...sebenarnya bukan kehendak saya namun bila semua nak pergi jadi just ok je la:))

Masa tu pakdak saya yang bawak van sebab ayah saya tidak mahir untuk membawa van..kami melalui jalan batu 12 dan terus sampai ke mana entah saya tak pasti..sebab dia ikut jalan lama yang gelap dan suram tanpa sebarang lampu jalan..memang menjadi kebiasaan semua,bila nak balik kampung ke or jalan-jalan mesti bersukaria dalam kenderaan...hehee..memang riuh la van masa tu walaupun dalam keadaan gelap dan berada di kawasan curam...perjalanan kami berjalan dengan lancar,akhirnya kami tiba di Kuantan tepat pukul 2 pagi....keesokannya kami beramai-ramai pergi ke kenduri saudara pawie..so alang2 perut ni dah lama xmakan nasi minyak boleh la menjamah sikit2..hehe..lepas tu kitorang pergi ke Sungai Pancing...mandi2..haha..bayangkan masa tu seluar saya koyak pulak sebab terkena batu masa mandi....besar pulak..nasib baik la saya bawak seluar lebih..lepas koyak je saya berendam je dalam air tu..dah lah ramai org..hahahaha...so saya panggil pawie untuk ambil seluar pendek yang baru..kemudiannya dia berenang ke arah saya dan pass seluar pendek tu..lega rasanya...kalau tak macam mana la saya nak naik ke atas..hehehehe...lepas tu kitorang balik ke rumah pawie dan bersedia untuk makan malam..sangat sedap sebab mak pawie atau saya panggil ma masak sambal garam yang sememangnya sinonim dengan jiwa den ni r..hehehee..so keesokan malamnya dalam pukul 11.30 malam, kami bertolak balik..kali ni van kami kekurangan seorang sebab pawie stay di kampung jadi menjadi tugas kami semua untuk ingat jalan pulang dari Kuantan ke Gombak...dalam perjalanan tu,kami sangat bersukaria..walaupun makcik2 dah marah tetapi kitorang still menyanyi la,gelak ketawa dan sebagainya....kawasan kami lalu ini memang seram..yang peliknya masa kami pergi ke Kuantan takda pulak kami lalu jalan ni tetapi bila balik jalannya macam lain sikit....Selepas beberapa jam dalam perjalanan,saya menoleh ke luar tingkap...saya lihat banyak sangat rumah kampung di sebelah kanan saya namun seakan tidak berpenghuni kerana kawasan itu tidak ada lampu..seakan pekan mati!!!...
lepas tu,pakdak saya pasang radio dan keluar pulak lagu hindustan maka kami sepupu2 ni siap buat dikir barat siap plus menyanyi lagi kat belakang...mak dan makcik2 dah tegur jangan galak sangat tetapi masing2 terlebih seronok....Pakdak pun cakap jangan suka sangat...tak sampai beberapa minit ada seekor anak anjing berwarna hitam melintasi van kami dari arah kiri ke arah kanan van dengan begitu laju sekali..anjing tu sangat kecil tetapi lebar....pakdak saya terpaksa menekan brek emergency sebab takut terlanggar anak anjing tersebut namun malang tidak berbau,van kami sudah menempuh anak anjing tersebut....terus pakdak saya mengucap dan menyebut nama 'ALLAH'...masing2 terus terdiam...pakdak saya dan ayah turun untuk membantu bangkai anak anjing yang mungkin tersepit di celah tayar van tersebut namun apabila pakdak dan ayah memeriksa di seluruh van,tidak ada bangkai anjing tersebut tetapi hanya kesan darah yang banyak ditinggalkan di kawasan belah kanan van di mana saya duduk...apabila saya membuka tingkap van...kesan darah itu hampir terkena kawasan tingkap van yang saya bukak tu...saya menoleh ke belakang namun tiada pun bangkai anjing tersebut..pakdak dah rasa lain juga...jadi dia cakap,lepas ni jangan bising-bising lagi dan tutup tingkap tu..masa tu bulu roma saya terus menegak..yelah..anjing dilanggar dekat bahagian depan tayar tetapi anjingnya tiada dan kesan darahnya melekat dibahagian dinding kanan van(kawasan kami duduk)..lepas tu pakdak basuh kesan darah itu dengan air mineral...lepas tu kami meneruskan perjalanan....tanpa disedari,minyak van tu dah sampai ke penghujung cerita..nak tak nak kena lah cari Stesen Minyak yang berhampiran..duk jalan2,tiba-tiba nampak stesen minyak petronas tetapi stesen minyak tersebut "senyap sunyi sepi"(ayat mak saya)hehehehee....kawasan stesen minyak tu gelap dan tiada sebarang lampu jalan hanya sinaran bulan menerangi jalan...so kami semua hanya beristifar je la selama van kami bergerak..risau jugak kalau van tu habis minyak sebab perjalanan jauh lagi...dan Alhamdulillah Allah mendengar doa kami...perjalanan kami selamat sampai tepat jam 3.30 pagi....Alhamdulillah...

20 comments:

Ijah EmoTemo said...

laaaah tgk dkt wangsa walk? macam tu boleh join sekali :P haha.

btw, pasal karak kan , ijah pun byk jgk pengalaman dkt situ. hee. seram jgk tp alhamdulillah selamat :)

Amin Zaki said...

aiyooo... boleh bt filem gak cita nie, hehe...

Syafie Naswip said...

ijah:hahhaa..ya dong..hhehehee:))await xg taw td..ade kat wgsawalk ke???
hehhee..tula...jgn pergi sorg2 k..kene ajak satu gebata jadi ghostbuster..hehehehe


amin:hahhaa.bro buat skrip nnty k:))hehhe

[ h a f i z ] said...

makkk aiii. kalau sy pon seram mcm tu..
haha, tauba laa, xmo lalu karak lagi.
kui3

Syafie Naswip said...

hafiz:hahaha..tula tp at least allhamdulillah sebab takda ape2 yg buruk berlaku..tp walau bgaimana pun kalau kita yakin kite boleh lalu but kalau x baik jangan..berhati2 kata org..hehehe

[ h a f i z ] said...

haaaaaa, ade sy ade 1 idea...
kalau lalu karak,,
pasang laa CD org mengaji..
msty xde hantu nak kacaw..
btol x ?

Syafie Naswip said...

hafiz:yakin ker??hahaha..tp maybe berjaya kot..insyallah:))heheheh

N_A said...

Adoyai... sy da la selalu lalu lebuhraye karak...
Ulang alik dr Kuantan ke Klang...
Kalo betol2 bende seram nie jdik kat sy... huh! x tau nak kate ape la...

* Tpi harap2 la selamat sperti biase.. :)

[ h a f i z ] said...

yakin laaaa. hantu takut ayat2 Al-Quran.. huhu

Syafie Naswip said...

n-a:awk lalu yg baru ke or jalan lama..saya jln yg lama..yg baru rasanya ok:))...insyallah xde apape :))



hafiz:heheheheeh:))

Syafie Naswip said...

hafiz:dah saya dh follow:)

[ h a f i z ] said...

jom la join my contest...
hari ni last..

ni link dye >>>
http://flylik3abird.blogspot.com/2011/04/my-contest-senyuman-mahal-d.html

N_A said...

Selalu'y naek bas express, mest lalu jln yg baru agak'y la... hihihi... x past la.. Hopefully la xde pape ea. :)

*By the way... kalo sudi, awak follow la blog sye yg simple 2 yea...

Syafie Naswip said...

n-a:insyallah:))

darwissa farwissa said...

w0o.. da best h0rror film.. seram jgk.. nice blog.. f0llow u..=)

NurAfizahMazlan said...

buat2 pengsan je la dalam van tu p.e... sedar2 dah sampai. hehee

btw, p.e... thanks letak lagu o re piya.. suke2 :))

Iman Hakimah said...

Grrr , takutnyaaa , moral of the story , takley suka ria sangat lahh . grrr ! ngerii. ==" kalau saya msty dah senyappp terus lpas tgok2 tadak anjing pon kat situ. huhu =="

Syafie Naswip said...

iman:yup...itula sebaiknya:))

safina effy said...

okey ,saye mengaku sye sangat lambat utk membaca entry ini :D tapi ini entry sangat meremangkannnn :D

Syafie Naswip said...

safina:mmg sgt meremangknn:))