Friday, February 10, 2012

PENAMPILAN MENGUBAH IDENTITI


Assalamualaikum semua..ni entry terbaru saya"Penampilan mengubah identiti"..saya sangat kagum dengan mereka yang menukar penampilan mereka hanya utk wtk yang mereka jayakan..penampilan yang berbeza-beza mengikut kehendak watak sebenarnya sangat membantu..kerana sebagai pemain watak,kadang2 kita akan terbawa-bawa karakter yang sebelumnya ke dalam watak baharu...jadi apabila penampilan diubah2,aura dan kreativiti akan menular dalam minda dan transformasi bakal berlaku...sebenarnya pemakaian dan alat bantuan make-up sangat membantu pelakon dalam menghayati watak yang dibawanya...seperti yang saya pernah katakan,berlakon memang senang namun hendak menjadikan ia bukan sebuah lakonan sangat sukar..seriusly!..dulu ada seorang abang ni menuju pada saya dan mengomen2..saya pun tak faham apa yang dikomennya..saya hanya senyum dan dengar setiap bait2 perkataan yang dilafazkannya...sekali dia terlafazlah ayat yang berbunyi seperti ini"kau bolehlah,tak habis2 bawak watak budak baik pastu nangis2 dan nangis..aku pun boleh berlakon kalau mcm tuh"..hehe..saya pun hanya senyum dan mencelah"cuba abg menangis sekarang dan nangis bukan sebagai A(bukan nama sebenar) namun sebagai B..hehe..die terus terdiam dan memikirkannya..begitu jugak dengan komedi,semua orang boleh melawak..namun adakah lawak itu ada isinya..baiklah berbalik pada entry tadi..saya ada sedikit gambar buat tatapan anda..saya sangat kagum dengan JOHNNY DEPP kerana setiap watak yang di-create penuh inspirasi dan unik...

bukan semua pelakon mempunyai kreativiti seperti ini dan bukan semua pelakon boleh ubah2 range lakonannya dalam sekelip mata...ia memerlukan imaginasi yang sangat mendalam dan kuat..perlukan ilmu yang banyak...sekarang saya tahu bukan senang nak jadi pelakon..hehehee..tp dengan kehadiran make up dan wardrobe yang sesuai dan ditambah dengan jalan cerita yang menarik,pelakon dapat menyelamatkan situasi dengan menutup kelemahan mereka dan wujudkan kelebihan yang mereka ada..setiap pelakon ada kelebihan dan kekurangan..yang penting sharing is caring..ilmu tak akan habis sampai kita mati...
saya terpaksa akui yang mereka dapat create sesuatu watak dengan baik kerana memperoleh masa yang panjang untuk berfikir sebelum melunaskannya di set lakonan...sebab itu kalau dikaji,jumlah filem yang dibintangi oleh pelakon2 gred A or B tidak banyak tetapi sangat memberansangkan...jika di Malaysia,konsep masa tidak ada...saya akui,industri kita masih lemah di tahap ini..kita kekurangan pelakon dan sistem industri kita masih bercelaru..apabila kita didedahkan dengan lakonan secara berturut-turut maka aura untuk sesuatu 
watak akan berkurangan..selain itu,watak yang ditawarkan agak terhad dan sama...tetapi saya bersyukur kerana industri perfileman Malaysia kian menyerlah dan mampu bersaing bersama-sama industri perfileman luar negara...tetapi saya respect sangat dengan para pelakon Malaysia kerana walaupun tawaran berlakon mengatasi waktu rehat namun hasil kerja mereka sangat berkualiti...dr segi penulisan skrip dan idea,kita perlu memartabatkannya sebagai sesuatu yang harus dipandang tinggi..idea sangat bernilai..dan seharusnya kita mempamerkan apa yang kita ada..i mean,the originality yang kita masih ada...sebagai contoh,jika kita melihat cerita di luar,genre story mereka besar dan luas..ada corporat,masyarakat,klasik,kartoon,kungfu dan sebagainya..
kita juga mampu...kita masih ada "pantun,bawang putih bawang merah,silat dan sebagainya namun tidak diangkat ke tempat yang sepatutnya..itulah maksud saya skrip kita masih longgar..
dan watak2 yang dibentuk agak sama dan kurang membina..Nilai ekslusif bagi seseorang pelakon agak minimum..ini sekadar pandangan saya sebagai pendatang baharu..saya berharap kita mampu mengecapi lebih tinggi jika sistem kita dibaik pulih..lebih kukuh dan kuat..teguh bersatu!..^_^..stereotaip mungkin dapat dihindari atau dikurangkan apabila semua pihak mengendalikannya..insyallah..jom kita tengok gambar2 pelakon yang berubah setelah "in character"...


JOHNNY DEPP









HELENA BONHAM CARTER









JIM CARREY






pelakon yang mempunyai memek muka sebanyak 200 ini sangat versatil..i salute u bro!..hehe

NATALIE PORTMAN

mengenalinya daripada filem star wars dan semenjak itu saya mengikuti perkembangannya..saya sangat sukakan emotionnya dalam BLACK SWAN...





ANNE HATHAWAY






CHRISTIAN BALE


beliau sanggup kurus utk menjayakan watak..




BRAD PITT






EDWARD NORTON


wataknya dalam PRIMAL FEAR sangat luar biasa bagi saya..

JASON BEHR

saya sangat mengkagumi pelakon ini start dr drama series"ROSWELL"




CHARLIZE THERON




Wataknya yang paling saya suka iaitu"MONSTER"


ANGELINA JOLIE
walaupun berbibir sexy,rintangan itu tidak sedikit pun menghalang angie utk megubah penampilannya...






SHAHEIZY SAM

Abg sam,1st saya tgok telemovie"Pa'e"dan adnan sempit dan lain2..tiba2 saya dapat berlakon dengan dia..memang saya tak percaya dan dia memang genius dan hebat...setiap watak yang diciptanya menggunakan banyak pendekatan2 baharu..







belakang tabir









kalau disana,make up artis mereka diberi kebebasan utk berkarya dan diangkat ke tempat sepatutnya..namun saya yakin yang industri perfileman MALAYSIA bakal mengalami transformasi yang sama utk berkarya dengan lebih jauh...amin2






4 comments:

Nunaayat said...

wahh btul2 shaheizy sam mmg pandai buat mimik muka..minat sgt dia.. Syafie brlakon pun best...start minat tgk citer mukhsin...:)

azeera kamir said...

hehe .. da bace i iera setuju k .. just go with you life .. jangan dengar ape owg ckp .. insyaallah ayie akan jadi salah 1 dari owg 1 ari t .. teruskn usaha anda k peng .. :)

Zakira Imana said...

bile pelakon dahh bersuara...*cehh ahaha...okay2...mmg btul pun ape awak ckp tue..so,try to be like them...mcm johnny depp...tue...suke dye...best!

syafeeqa said...

anda juga akan menjadi pelakon terhebat seprti mereka. just do the best ya syafie :)