Thursday, October 13, 2011

Fenomena Awan

Assalamualaikum semua..harini saya nak kongsikan dengan ada mengenai fenomena awan..Perkara ini berlaku tanpa kita sedari dan perkara ni kerap berlaku secara spontan..Menurut definisi,Awan terjadi daripada kumpulan wap air yang disejat daripada laut,danau,atau pun sungai...Kumpulan wap air ini akan menyebabkan hujan.Sementara awan yang berada sangat tinggi,menyebabkan wap air menjadi beku dan turun sebagai salji..hehhee..Secara internasional,awan diklasifikan berdasarkan penemuan ahli meterologi inggeris, Luke Howard pada tahun 1803 yang kelompok awan terdiri daripada 3 iaitu stratus,cumulus dan cirrus.

Disamping tiga itu, Howard juga menambahkan awan Nimbus, yang sering disebut awan hujan. Kelompok awan Nimbus termasuk didalamnya awan Nimbusstratus danComulonimbus.

Awan&Klasifikasi

Awan dapat pula digolongkan melalui di mana ia berada, iaitu :
  1. Awan rendah, yang terletak dari permukaan laut sampai ketinggian dua kilometer (7,000 kaki). Kabut termasuk dalam kelompok ini.
  2. Awan medium, terletak diantara 2 km sampai 6 km (20,000 kaki).
  3. Awan tinggi, terletak diatas 6 km lebih. Karena pada ketinggian itu suhu mencapai -24 darjah Celsius, partikel wap air dalam awan menjadi beku dan ini adalah awan yang dapat menyebabkan hujan/salju.
Awan-awan itu memiliki berbagai macam bentuk khas dan sifatnya sendiri. Dalam golongan awan rendah ada yang bernama Comulonimbus yang diberi kode Internasional penerbangan Cb. Sifatnya adalah berada di ketinggian rendah, gumpalan sangat besar, dan umumnya berwarna gelap. Cb sangat berbahaya kerana mengandungi arus listrik dan disertai jolokan udara yang dahsyat. Pilot akan menghindari kerana risau terjadi perkara yang tidak diigini apabila pesawat terbang masuk ke dalam awan Cb.
Selain itu dalam golongan awan rendah ada yang bernama Cumulus (Cu), Stratus (St), dan Stratocumulus (Sc). Cu umumnya terlihat sebagai tumpukan kapuk di angkasa. Jumlahnya tidak tetap, kadang tebal, tapi selalu kecil dan tipis. Sedang St letaknya lebih tinggi dari Cu warnanya agak kecoklatan dan cenderung tipis. Sc yang paling tinggi berbentuk ombak dan kadang dalam bentuk kecil-kecil.
Ada tiga jenis yang termasuk awan medium yaitu Nimbostratus (Ns), Altostratus (As), dan Altocumulus (Ac). Ns adalah awan tebal dengan warna gelap dan seringkali mengandung air hujan atau salju. Diatasnya adalah awan As yang berbentuk tidak stabil, kadang tebal gelap, kadang tipis cerah. Sementara Ac berwarna kecoklatan dan cenderung tipis karena kecendrungan awan, makin tinggi maka makin tipis.
Tiga jenis awan tinggi, yaitu Cirrostratus(Cs), Cirrocumulus (Cc), dan awan paling tinggi dari semua awan yaitu awan Cirrus (Cs). Berbentuk tipis, putih, dan mengandung partikel hujan. Partikel inilah yang menyebabkan efek optik bila terkena sinar matahari. 


Bagi saya awan menunjukkan pelbagai design yang berbeza terhadap manusia..kadang2 petanda yang baik dan sebaliknya namun kita sebagai manusia kurang pasti terhadap design yang dimaksudkan...


Awan berbentuk seperti Kuda...ini betul2 dah mcm Fairy Tale..hehe

Jika diperhatikan,Ada wajah seseorang dalam tornado tu..tak tahu la yang ni edit or real..


Burung Kasawari


ni lagi best...apakah jawapannya???tak tahu..maka jadilah tanda soal..hehee

wajah

Bentuk Kalimah Allah

Seperti kesan letupan



seakan serangga yang bertebangan...

ni den tak pasti..hehhe

seakan khinzir...

seakan makhluk ROD...

kepala anjing..

ikan



seperti kawasan yang telah dikuasai..hehee..



perghh U.F.O





burung

anjing yang bersedia diberi makan.hehee..woof-woof..hehee

mcm saluran paip dah..

ini depan mata den...fenomena ni baru je berlaku..dalam minggu lepas..tp hari apa den dah lupa pulak..hehee...ada lingkaran melingkari bulan...hehehe

akhir kata-senyum x perlu kata apa-apa..hehee..Apa yang berlaku pasti ada hikmah..insyallah..


6 comments:

C i k P i p i T e m b a m said...

wahhh.. subhanallah.. mcm2 kann? itulah kuasa Allah...

*jemput dtg ke blog kita pulak eh :D

Syafie Naswip said...

ehhee..itula..mcm2..:))

naem said...

SMART DOWH. sumber dari mane ni ?

amy syifa said...

yg mcm letupan n tanda soal tu cantik gilee~

menakjubkan!

NURUL AINAA ANUAR said...

ni lar lambang KEBESARAN ALLAH!
SUBHANALLAH

salwaismail said...

subhanallah..